Utparning
Efter L Lyons avslöjande om den dåliga genetiska variation som finns inom burma, ffa traditional och contemporary samt engelsk, så börjar fler och fler uppfödare att prata om outcross
Vilken/vilka raser skulle ni finna intressanta att använda i ett utparningsprogram för burma?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Har ingen större erfarenhet av utparning men siames kanske. Britt?
Britten har ju enorm mängd underull, så det känns som om man skulle få stora problem att återfå burmans speciella pälstyp
SIA/OSH ligger närmare vad gäller päls då standarden säger "almost no undercoat" och burman "almost without undercoat"
Korat har kommit upp som förslag, "singlecoat" står det i deras standard och det finns även de katter som är cbcb-bärare, bla en hane i Danmark
Andra förslag är Thai, Tonkinese, Asian Self etc
iom att det finns dna-test för i princip alla färger och mönster utom just silver så kan man se till att man inte får in oönskade anlag i genpoolen
Då är det typ och päls som man får gå på samt hälsoläge i de andra raserna
Det ser ut som om det kommer att påbörjas flera outcroos-program världen över inom den närmasta tiden så det det ska bli spännande att följa vad de väljer att använda för katter
Korat tänker jag spontant men jag har ju inte ens burma. ;)

Det er ikke helt rigtigt, at der bor en cb bærer korat i Danmark. Men tanken og kontakten er opstået via en dansk opdrætter.
Der bor en korat hunkat i Tyskland, der er testet cb bærer og to af hendes afkom (hankatte) er også testet cb bærer. Den ene hankat bor i Holland og den anden bor i Norge.
Koraterne er testet for alt, hvad de overhovedet kan finde og bl.a. er de ikke interesserede i at få maske på deres katte og derfor er de nødt til at vide, hvem der bærer maske. Det kan så blive til burmeseropdrætternes fordel :)
Jeg tror, der vil komme flere projekter rundt omkring i verden i løbet af de næste år og jeg håber, at de katte, der kommer ud af de projekter, vil blive blandet godt med den nuværende genpulje.
Aha, då blandade jag ihop länderna lite 
Jag tycker att det ska bli oerhört intressanta tt följa utvecklingen
Själv tänker jag nog börja i den änden att jag importerar traditional eller contemporary från USA som ett första steg att få genetisk variation i min avel.
Sen finns säkert möjligheten att man i framtiden kommer att samarbeta med uppfödare som gjort utparningar för att para tillbaka på burma igen
Hur vi än väljer att göra så måste vi hjälpas åt i framtiden

Man behøver slet ikke tage til USA for at importere Traditional burmeser. Der er mindst to opdrættere af Traditional burmeser i Sverige :)
Derudover er der Traditionals i Rusland og Tyskland og også Contemporary i Rusland (hvor Mira Fonsén har importeret fra), så transporten behøver ikke være dyr :) Katten koster sikkert det, en kat koster :D
Men jeg er enig - samarbejde så vidt og bredt som muligt er vejen frem for os alle, for generne skal blandes.
Beror ju på om det är fler som väljer samma väg, då kan det ju vara bra att skaffa linjer från lite längre ifrån
Men visst finns det närmare än USA om man vill ha tag i traditional/contemporary
Det finns rykten som säger att australiensiska uppfödare har använt britter för att typa upp burmorna. Rykterna kommer både från USA och Ryssland. Huruvida det finns ngn sanningshalt i dessa har jag ingen kännedom om.
Dock kan man konstatera att på senaste årtiondet har de australiensiska burmorna blivit mkt typade jämfört med hur de såg ut tidigare. De var då mer siameslika i typen och randiga jämfört med europeisk burma. Väldigt bra ögonfärg fanns redan då hos många då uppfödare framför allt har satsat på bra ögonfärg.
En del australiensiska burmor har idag mer brittlika pälsar jämfört med våra men vad det beror på som sagt vill jag låta vara osagt.
// Ilga
Rykten? Det är väl bara att kolla stamtavlorna eller menar man att det har parats ut i smyg? Sådana anklagelser bör man presentera bevis för innan man sprider dem.
# 9 Detta är inget nytt. Finns tom domare som har antytt detta.
Det är inte helt lätt att få tag i stamtavlor långt bak. Sådant finns inte i Burmadatabasen t.ex.
Har försökt själv eller så finns det blanka fält.
Du kan kanske ge mig råd hur man skall gå tilllväga.
Hur vet man t.ex. att man får sanningen gm att fråga uppfödarna där? Sådana frågor kan väcka agg. Fast du kan kanske hjälpa till?
För den delen talar vi om att para ut med andra raser och därmed delade jag med mig vad jag hört. Om ngn exempelvis vill para ut med britter.
//Ilga
Det spelar ingen roll om det är domare som har "antytt" det hela. De är inte bättre människor än vi andra.
Om nu utparningarna ligger så långt bak i stamtavlorna att det inte går att få tag i informationen får man nog se detta som lösryckta rykten. Dessutom spelar sådana utparningar inte någon praktisk roll om de ligger så långt bak. En individ 17 generationer bak i tiden har inget betydande inflytande över den nutida generationen.
Vill man ta reda på sanningen får man jaga stamtavlor. Det kan vara jobbigt, men det brukar inte vara någon omöjlighet. Även om inte alla uppfödare vill dela med sig brukar det gå att finna andra uppfödare med besläktade katter, kattungeköpare med stamtavlor, gamla utställningskataloger osv.
Eller så kan man skita i det och helt enkelt inse att man inte kan få veta om det är sanning eller lögn och så låter man bli att sprida rykten. Det brukar jag göra. Jag kan spekulera mycket själv kring vissa katter, men kniper käft om jag inte har några faktiskta belägg för mina spekulationer.
Ja det finns även bevis på att det finns siames, huskatt och perser bak i vissa katters stamtvalor, dvs man kan se den i databaserna.
Men idag har det ju ingen praktisk betydelse för vår avel
Eg inget konstigt efetrsom de flesta raser någon gång skapats, och fått tillförda egenskaper genom olyckliga parningar (tjuvparningar) som sedan tagits till vara på. Som tex inparning av röd huskatt på 60-talet som ledde till röda, creme och paddor. Där fortsatte man ju sedan mer målinriktat med siames
De här utparningarna som man nu talar om med bla Korat, är ju i kontrollerade program som godkänns i förväg av det förbund man föder upp i
Dvs man skriver en ansökan till SVERAK med motivation om utparning, berättar vilken ras/individ och hur m an tänker gå vidare med avkommorna
cbcb-bärare Vad betyder det?
Sara det var intresant att läsa om vilka katter som man har parat med.
Kan man inte para in en katt som har huskatt/burma Eller …../burma. de bruka finnas sådana på blocket, eller det är inte under kontrollerade former.
contemporary är väl inte bra att blanda in i våra europer. De har merän skal defekter. de har andra skelett defekter som inte syns men som kan på verkar katten längre fram i åldern. Det var ett rabalder när en uppfödare parade en sådan katt för ca 7 årsedan.
Ja jag undrar också vad cbcb-bärare är för något?
//Grethel
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
cb är den genetiska beteckningen för burmamaskad.

cbcb er den genetiske kode for burmesermasken og en af de ting, der adskiller en burmeser fra andre racer - rent genetisk :)
Tack, man lär sig något nytt varje dag på den här sidan. Och tro mig, det behöver jag
. Jag trodde det var en ny defekt eller sjukdom.
// Nalle Puh//
Jag trodde alla uppfödare av burma visste att burmans genetiska kod för sin unika mask var cbcb…!? Jag har aldrig hört att contemporary har andra skelettdefekter, vilka är det Yrsa? Länka gärna till referens Ska man göra en utparning bör man ju ha en klar genetisk bakgrund, ffa vad gäller hälsa! Då kan knappast en blocketkatt bli aktuellt
Nej håller helt med Sarah S En blocket katt /burma kan ju faktiskt vara släkt med den man parar med.
Intressant detta. o inser vad lite jag kan.
Det var skämt om blocket katter
.
Jag insåg också så lite jag kan om det.
Det våre bra om de som kan det kan göra ett reportage om detta
Utparning har man hållt på med väldigt länge i andra raser
Så vill man hitta litteratur om det så är det lätt att finna
# 9 + 11 Silvestris: Ämnet är utparning med andra raser
Många australiensiska burmor av idag är ganska brittlika till typen: korta breda nosar, ngt högt placerade öron och ngt för runda ögon. Pälsarna är också brittlika med mkt underull. De har väldigt fin ögonfärg och har fint typade huvuden. Vad det beror kan jag inte säga.
Ville ge den informationen då vi talar om för- och nackdelar med att para ut med olika raser.
Gissningsvis (även om det inte är britter i stamtavlorna) kan det bli konsekvensen om man väljer att para ut med britter. Men helt säkert kan man naturligtvis inte veta förrän man gjort det.
Mkt av ovanstående antar jag kan hända om vi parar ut med amerikansk burma, utom att vi slipper brittpälsarna.
Man tog Siames till hjälp för att skapa Burmarasen.
Idag har vi Tonkanes - en korsning mellan burma och siames - som aldrig kan renodlas. En del av ungarna blir burmor, andra siameser och andra återigen tonkaneser.
Använder vi oss av Siames vid utparning behåller vi pälskvaliteten då båda raserna burma och siames har samma typ av päls, men ögonform, ögonfärg, huvud, kropp och ben är helt annorlunda på dagens siames än för 30-40 år sedan. Då var burma och siames ganska lika utseendemässigt.
Det kan mao vara svårt att välja vilken ras man skall använda vid utparning. Det följer alltid ngt icke önskvärt med i bagaget. T.ex. Korat är en liten ras och sedan får man inte glömma hälsoaspekten vid utparning.
Jag har nämnt vad jag har blivit informerad om vad gäller australiensiska burmor. Därvidlag valde jag ordet "rykte" då man inte kan säga om det är sant eller osant och det torde framgå av mitt inlägg. Tilläggas bör att jag har själv 2 australiensiska burmor.
Du har dragit förhastade slutsatser och kommit ifrån ämnet:
Därmed föreslår jag dig att öppna en egen tråd huruvida det finns britter i australiensiska burmors stamtavla eller inte.
- Jag har inte anklagat ngn för ngt. Det är helt din egen slutsats. Jag är helt neutral vad gäller britter i stamtavlorna.
- Du har förmodligen inte försökt titta på australiensiska stamtavlor i burmadatabasen ty då hade du funnit att strax utanför den synliga stamtavlan finns tomma fält. Det är detta jag menar med långt bort. Att titta 17 generation bakåt är du som säger inte jag. Då är vi i princip framme vid Wong Mau.
- Jag har uttömt mina möjligheter att få reda på hur det förhåller sig. Hur jag har gått till väga är min ensak. Men jag är tacksam om du praktiskt ställer upp och försöker ta reda på hur det förhåller sig. Kanske det finns ngn annan som läser detta och som kan hjälpa till?
- Det är först på senare tid som vi i Sverige har börjat importera burmor från Australien. I Finland och Norge, ev Danmark har man varit mkt tidigare än vi. Att få tag i utställningskataloger så långt tillbaka från dessa länder eller från Australien faller på sin egen orimlighet. Finns inga att tillgå och ej heller intressant ty det gäller burmor från senare tid.
--------------------------------------------------------------------------------------
Vad som är rätt för en person kan vara fel för en annan person, men man bör respektera och acceptera att andra har andra åsikter än vad man själv har.
Därmed hänvisas till tråden "Vett och Etikett" vad gäller att uttrycka sig i skrift.
Ilga Liljenberg - burmauppfödning sedan 1980, dvs mer än 30 år sen
Tintomara's Burmauppfödning - ilga@insatnet.nu
#22 Jag är inte intresserad av att gräva i burmans ursprung då jag inte föder upp burmor men jag hävdar bestämt att du tar del av den ryktesspridning amerikanarna och ryssarna har dragit igång. I min värld är det oacceptabelt. Kan man inte visa belägg för de anklagelser man för vidare ägnar man sig praktiskt taget åt skitsnack och det skadar.
Huruvida det finns britter eller ej i australienska stamtavlor hör väl till ämnet "Utparning"? 17 generationer tillbaka bör ej vara Wong Mau, på min äldsta katt ligger hon 29 generationer bort Är det verkligen omöjlig att få veta genom personlig kontakt? Angående typen på australienska burmor så är jag mer benägen att tro att det beror på ganska kraftig inavel pga stränga införselregler Ju mer inavel desto mer befäst blir typen, desto mindre genetisk variation finns det. Alla anlag förstärks tex en sämre päls Australiska uppfödare är de som verkar mest intresserade av utparning då de har svårt att importera nytt blod Siames skiljer sig mycket i typ från Burma idag, men inom TICA finns rasen Thai vilket är i princip gammaldags siames Tonkines är en blandning som redan är ett steg på rätt väg, en parning mellan Tonkines och Burma kommer snabbare att leda till cbcb-kattungar att gå vidare med #13 Yrsa jag undrar fortfarande vilka andra skelettdefekter som Contemporary lider av #22 Det finns något som heter baksätesmoderering som inte accepteras Om du tycker att någon gör fel anmäler du det till medarbetarna istället för att hoppa på personen i fråga i en diskussion
Angående svaret till #22. Jag förmodar att detta gäller #9 +#11+#23 också, i så fall. För rättvisans skull.
// Grethel
// Nalle Puh//
# 25 det stämmer inte
# 23 är inte baksätesmoderering, det är åsikter
#22 vill inläggsskrivaren bestämma vad #9 och #11 ska få skriva i denna tråd
På tal om Contemporary så är det ju så att flera uppfödare nu planerar att använda dem i "utparning"
Jag hoppas och tror att de har kontrollerat hälsan bakåt och hur jag än söker kan jag inte hitta något om skelettdefekter som #13 nämner
Är det någon annan som sitter på information om det?
Amerikanska uppfödare vill para ut med europeisk burma men man är inte säker på att uppfödarna av europeisk burma vill samarbeta med dem. Att amerikanska burmor har dåligt rykte, pga sin typ och sin defekt, bland europeisk burmauppfödare har de amerikanska uppfödarna upptäckt.
Men nu har en amerikansk uppfödare lyckats importera en burma från en uppfödare i Bangkok, Thailand. Det är inte lätt att hitta sådana i Thailand. Areerats Mod Daeng kom till USA 2010 och har fått två kullar, 2010-2011, tillsammans med amerikanska burmor. Båda kullarna bestod av sex ungar vardera.
I Thailand har man två varianter av Suphalak, som burman heter där. Den ena, sepia, har samma färg som våra bruna burmor och är genetiskt cbcb. Den andra varianten, mink, har en ljusare brun färg och är genetiskt cbcs. Alltså vad vi i väst kallar för tonkanes. Thailändska uppfödare gör ingen skillnad på varianterna utan båda anses vara samma kattras.
Mod Daeng testades för sitt burmaanlag och visade sig vara mink, alltså cbcs, det vill säga tonkanes. Av hennes två kullar bestod den första av två tonkaneser och 4 burmor. I den andra blev det 3 tonkaneser och 3 burmor. Dessa katter ska ge nytt blod och ökad genetisk variation till de amerikanska burmorna är det tänkt. Mod Daengs mamma är en Suphalak av okänd härstamning. Den thailändska uppfödaren införskaffade henne från en nunna i ett buddhisttempel. Fadern hade stamtavla men den var kort.
Nu tänker de amerikanska uppfödarna försöka hitta fler burmor i Thailand. Det är inte helt lätt. Dessutom får man köpa katten som den är. Den kommer inte med några som helst garantier och den kan vara sjuk och behöva vård för att kunna tas hem till importlandet. Förutom detta har västerländska kattköpare tydligen fått dåligt rykte i Thailand. Enligt amerikanerna måste man anpassa sig till den rådande uppfödarkulturen där. Annars får snart ingen köpa någon katt där längre.
Jag undrar också över de skelettdefekter som nämns i #13. Jag har aldrig hört talas om dem och jag kan inte heller hitta någon info om dem. På FABs hemsida står det att burmor i unga år utvecklar artros i armbågsleden och att få katter över åtta års ålder uppvisar normala armbågsleder på röntgenbilder. Lägger in en länk till sidan nedan.
http://www.fabcats.org/breeders/inherited_disorders/burmese.php
Mod Daeng är väldigt intressant, jag hoppas att amerikanska uppfödare lyckas hitta fler burmalika katter i Thailand och att man dessutom inte olyckligtvis får in andra okända sjukdomar
Amerikanska uppfödare har även skickat ut mail och bett om samarbete och möjlighet att få importera katter från oss i Europa.
Dock kräver CFA att stamtavlan i sin synliga del inte har rött, creme eller sköldpaddor… och då går i princip varenda katt bort som vi har
kan detta beror på att vi har målat in oss i ett hörn!
om vi alla hade samarbetat bättre och inte håller på våra hanar föross själva så bara vissa används. kastrera kattungar.
så hade kanske generna blivit uppblandat mer. och vi kanske inte hade behövs utparningar.
men vad vet jag.
det är bara min gissning.
Hur ser det ut i TICA? Där brukar det vara lättare med utparningar och "främmande" inslag. Kanske funkar bättre med rött där? Det är ju rent praktiskt inga stora problem för en amerikansk uppfödare som vill använda en burma med rött i att gå över till TICA en period.

# 29 I betragtning af, at koratopdrætterne af flere omgange med held har hentet foundationkatte i Thailand og ikke fået ukendte sygdomme med i bagagen, tror jeg ikke, der er specielt stor risiko for, at Mod Daeng og hendes efterkommere tilføjer nye sygdomme til racen. Tværtimod mener flere jo (inkl. Susan Little), at FCK er et resultat af en høj indavl og den vil naturligt mindskes ved brug af foundationkatte.
Hvis jeg parrede min Fanny til den rette hankat, kunne jeg faktisk godt hjælpe amerikanerne, men nu vil jeg dog ikke lade det være afgørende for, hvilken parring jeg laver :)
#30 Manglende kastrering af killinger er ingen garanti for, at generne bliver blandet mere. Det kræver stadig, at killingerne bliver parret til forskellige hankatte og da der er mange, der ikke kan eller vil holde hankat (i hvert fald i Danmark), ender de ofte hos den samme og det får du ikke genvariation af.
#32 Jag menar bara att man kanske ska vara uppmärksam på vad man får in, i Sverige är många huskatter ganska starkt inavlade
Att använda en inavlad foundationkatt blir ju samma sak som att använda en inavlad ex contemporary till Europeiska linjer utan contemporary
Slutsumman blir utavel men den genetiska variationen?
#30 iom att restriktioner och tidig kastrering är relativt nytt i Sverige och endast praktiseras av ett fåtal uppfödare så kan man knappast tro att det har fört oss till den minskade genetiska variationen vi har idag
Fri avel har praktiserats mycket längre……
Snarare kan restriktioner vara ett värdefullt verktyg i att bredda genpoolen genom att fler hanar behöver användas i avel, och även importeras?, än att alla uppfödare använder sig av samma linjer
Att hävda att det är andra uppfödares fel att man inte kan hitta en obesläktad hane som inte är överanvänd är att göra det lätt för sig
ALLA måste bidra och hålla hane, importera hane och sälja restriktivt till avel så att inga linjer blir överrepresenterade
Jag håller med dig sara att vi måste ha koll på hur våra avelsdjur används.
Sedan menar jag värden över lag ang. kastrering ej utlåning av hanar mm.
#34 men det är ju inte svårt att hitta uppfödare utomlands att samarbeta med, och många förespråkar restriktioner för att begränsa den sålda kattens inverkan på genpoolen Om jag är restriktiv med min hane hjälper ju inte om du lånar ut din till många honor i samma land, då blir ju massor av kattungar i den generationen nära släkt Om du lånar ut till få så tvingar du de andra uppfödarna att välja annan hane och det ger mer genetisk variation än att alla använder din Det är så här man bör tänka som hankattsägare anser jag Fast nu har vi kommit från ämnet utparning
Ja från ämnet o den diskussionen har ni haft 100 gånger o jag tror inte ni kommer bli ense om hur genpolen ska bli större.
Jag bara delade med mig av mina tankar och uppfattning hur jag tror att vi skulle göra istället för att utpara
Nu har jag sagt mitt så nu ska jag vara tyst.
# 24 Jag har stamtavlor på burmor som ligger 15-17 generationer från Wong Mao så det har sin betydelse vad man jämför med, även andra länder också naturligtvis.
# 31 Angående TICA: De är ibland väl generösa när det gäller att blanda raser, exempelvis:
Parar man en bombay med en burma blir de svarta ungarna bombay och de bruna blir burmor.
Finns mao en viss risk att går CFA burma uppfödare över till
TICA kan de få andra problem att brottas med som de kanske inte har förutsett. Dessutom, om de går över kan det vara svårt att gå tillbaka till TICA då det krävs en en synlig stamtavla utan rött, creme och paddor. Hur skall de lyckas uppnå detta?
Egentligen borde det bästa för dem vara att försöka få CFA att godkänna andra färger vid parning, dvs crött, creme och paddor. Detta ligger dock utanför vår kontroll.
Låt oss se framåt och inte diskutera vad en ev trång avelsbas beror på. Detta är ett faktum. Eller är det det? Det importeras från olika håll till Sverige som aldrig förr de senaste åren. Och likdant ute i Europa.
// Ilga
Jag ställer mig också tveksam till att vi skulle ha så stora problem som de stängda populationerna i USA (traditional och contemporary)och UK och Australien pga karantänregler mm L Lyons hävdar dock att det gäller alla burmor Personligen ligger det fortfarande närmre för mig att para med andra burmatyper innan jag ens tänker tanken på outcross med annan ras Om jag däremot skulle gå så långt i framtiden kommer jag nog att välja en tonkinese som är cbcb
# 28 Intressant läsning om import av Thailändsk burma till USA!
// Ilga
Angående importer så ser jag på födda kattungar på Burmaklubben att det är två finska, en spansk, en tysk och en dansk hane som använts samt 5 olika svenska hanar
Så nog importeras det
och/eller paras över landsgränserna

# 40
Mod Daengs historie - eller i hvert fald starten på den - kan læses her: http://moddaengjourney.blogspot.dk/
Det är väl bara för uppfödarna att stanna kvar i TICA tills de har stamtavlo som CFA accepterar. Har lite svårt att se problemet där faktiskt, om det nu är så att de hittar katter med rött i stammen de vill använda.
Jag hoppas att de uppfödare i CFA som tagit varningen på allvar jobbar för att ändra registreringsreglerna Rött kan ju inte bäras dolt så även om du har en brun katt med röd pappa kan man ju aldrig få rött efter den.. Så vad är det att vara rädd för? Inparning av den röda genen skedde ju på 60-talet så det är ju inte så att siames/huskatt ligger nära i våra stamtavlor heller
CFA är rätt så konservativa rakt igenom. De tillåter inte rött på siames heller. I år är det tänkt att de ska stänga möjligheten för utavel hos devon rex också (om inget har ändrats). I USA, inom CFA, finns ju mycket prestige runt "pure persians" också dvs. uppfödare som vägrar ta in katter med exotic i stammen i sin avel.
Ja det gynnar ju på inget sett "diversity"