Agrias statistik för burma
Här är Agrias sammanställning av burmans statistik som gjort att de placerat vår ras i den högsta/dyraste premiegruppen
Något för alla uppfödare att ta del av och ta i beaktning i vårt avelsarbete
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AsodFFGeDcz3dDlmOGRNNEt2YklZVE9OZEtJQlllaVE
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Min tidiga reflektion blir. Vad kostar Persern/exoticen?
Men är burman en så sjuk ras? Ska kanske starta en egen tråd….
Finns sammanställningen för fler raser?
Det här handlar om burman
så ingen anledning att starta ny tråd
Raser som enligt uppgift ligger i samma premiegrupp: Sphynx, Siames, Burma, Birma, Abessinier, Balines, Oriental, Javanes, Perser, Sokoke, Selkirk rex, Egyptian mau, Peterbald, Seychellois
Varje rasklubb kan begära ut statistik för deras ras, däremot vill Agria inte redovisa det öppet om man ber om det som ägare av annan ras
Jag fick inte ens svar på hur raserna var fördelade i de olika premiegrupperna för det hade de tagit beslut på att inte tala om
Mycket lustigt tycker jag att de inte öppet kan visa var alla raser ligger placerade
Min personliga uppfattning är att burman är en ganska så frisk ras, de flesta problem jag känner till är de som drabbar uppfödare men sällan kattungeköpare (midline defect, plattbröst, kejsarsnitt etc)
Däremot vet jag att det förekommer diabetes, astma och allergier
men de flesta jag känner och har kontakt med är sällan hos veterinären med sin burma
Men man ser ju på Agrias statistik att burman får ersättning för ffa immunologiska sjukdomar (oerhört brett och intetsägande), risken är 4.15 gånger större än för genomsnittet försäkrade katter
Risken är 1.55 gånger större att en burma ersätts för veterinärvård än genomsnittet försäkrade katter
ingen bra läsning.
man är nyfiken på deras uträkning.
Uträkningen kommer ju från deras försäkrade burmor
Dock kan man ju bevisa allt med statistik, tex om de har 2 Selkirk Rex försäkrade och den ena av dem är sjuk så är 50% av alla Selkirk sjuka….
Men man blir lite orolig när dom lägger Perser i samma grupp som Burman. Perser rinnande igensatta ögon samt snorkighet kejsarsnitt bla. Sen var dom (i alla fall mina) känsliga vid foderbyte behövde lång invänjningstid osv. Medans mina nuvarande Mco inte reagerar speciellt vid snabba foderbyten.
Intressant är det dock.
Tack Sarah
Ja man skulle ju vilja ha perserns statistik att jämföra med
Jag tror att det skiljer sig oerhört mycket i vilka typer av sjukdomar de båda raserna får ersättning för
Jag blir förvånad över att hitta Sokoke i samma grupp, hur många finns det i Sverige och vad har de för problem?
De är ju i princip den kattras som borde ha störst genetisk variation med tanke på hur nära vildkatt ligger i deras stamtavlor
I andra sammanhang framhäver man ju just variation som vägen till sunda katter….
Man blir lite fundersam när det dom sökt för står på engelska. Är det så att statistiken inte är gjord i sverige? Hm
något lurt är det.
varför kan de inte lägga ut hur de har räknat på alla raser.
Jag har fått svar från Agria vad som ingår i Immunologiska sjukdomar, verkar som om astma och allergi är det som drabbar burmor. Dock inte så många av dem men i förhållande till samtliga katter" är det en ökad risk
https://docs.google.com/document/d/1fIhQ336e6LV9F4CJpznDuzmeJITnSHxX6A5g6dhg0b4/edit