Burma iFokus

Burma

Etikett: foder-och-kosthållning
Läst 1812 ggr
grandma
0

Kattgräs eller inte till burma

Jag undrar om ni brukar ge gräs till era burmor? Min första behövde inte och var inte intresserad förutom när hon tyckte att hon höll på att hungra ihjäl och matskålen var tom. Hon kräktes aldrig men ulkade ibland. Min Onyx som jag haft i en månad nu, hon kräks lite nu och då och hon är ingen storätare men jag kan se att hon inte tuggat maten så bra.

//Grandma

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[Yrsa-H]
0

Vi har Ampelliljor till våra katter.

Jag har 3-4 st inne i deras fönster. Så har jag ca 23 st på tillväxt ute i trädgården.

Det funkar bra för oss. kattgräset glömde jag vattna så de dog.

En del katter spyr utan anledning. Ibland kan despy om de är  för fort o inte tuggar maten.

grandma
1

Tack Yrsa, ja jag märker att hon tuggar maten dåligt. Ampelliljor ja, de hade jag glömt bort. Jösses vad snygga de måste varaFlört. Men de är tåliga när det gäller vattning . Jag testar både och. Ha en skön söndag.

// Grethel

// Nalle Puh// 

mjlee
0

Jag har köpt ampelliljor som Nikita glatt tuggar i sig. Hon äter även gräs när vi är ute och går i koppel, så jag köpte två ampelliljor för att se om hon ville ha något att tugga på inomhus. Mycket populärt! Skrattande

ilgaliljenberg
1

Om katterna ibland tuggar maten dåligt kan det bero på att de har tandproblem. Skulle därför rekommendera er att kolla tänderna hos vetr. Ibland syns inte problemen för blotta ögat.

Men visst stämmer det att katter kan kräkas pga att de har ätit för fort också.

// Ilga

grandma
0

Jag tänkte på det också men hon har fräschare andedräkt än vad jag har och har man problem med tänderna trodde jag att det kanske skulle lukta bäver om henne.

Hon kanske är lat Glad.

//Grethel

// Nalle Puh// 

ilgaliljenberg
0

Nja, tror inte att hon är lat, men kanske är det väldigt gott. Är inte säker på att tandproblem djupare ner i tänderna ger ofräsch andedäkt alla gånger, men jag är ingen expert. (Har katter ont i tänderna tuggar de inte maten ordentligt som sagt).

Finns en tandsjukdom som heter Forl som kan var svår att upptäcka för blotta ögat.

// Ilga

grandma
0

Ok tack för informationen. Kanske får kolla upp det om det inte blir bättre. Det är ju inte så att hon kräks varje dag men ändå ganska ofta när jag jämför. Jag har kompisar vars katter(långhåriga) kräks väldigt ofta.

//Grethel

// Nalle Puh//