löper igenom P-Piller
Skriver här med då jag vet att det finns massa kunskap här. Det gäller inte en burma.
Min ena hona löper igenom p pillren vad göra.
Ge två på en gång
ge två i veckan med några dagar emellan
eller såg nu att man kan ge ett piller några dagar i rad.
Just nu ger jag två i veckan med 4 dagar emellan. Funderar på att ge henne piller några dagar i rad istället för att hoppas hon kommer " i rytm" o klarar ett i veckan. Men det kanske inte fungerar så.
Vilket är det bästa ur kattens synpunkt. Tanken är att para henne om en månad eller två så jag vill inte heller proppa henne full med piller.
tanken är även att ge henne i 3-4 veckor till o sen stå ut med ett löp för att sen para henne. Hon är galen vid löp så jag orkar inte ha henne längre löpandes.
Vad göra sen har ni några tips. Funderar på att endast ta en kull på henne pga hennes hysteri vid löp. ( har en helsyster som inte alls beter sej så.)
Jag skulle fortsätta att ge piller tätare än var 7e dag fram tills du ska para
Efter kullen skule jag prova Suprelorin och utvärdera kullen innan du tar beslut om kastrering. Suprelorin har en verkningstid på ca 12-18 mån för honkatt
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Vi har en hona som gör likadant. Hon gav vi p-pilla i 3 dagar sedan har hon p-pilla på onsdagar o söndagar och det gällar att inte missa dessa dagarna för då är det kört.
lycka till.
Egentligen är det bästa att para henne fortast möjligt när läget är så här. Måste du vänta en månad till?
Annrs skulle jag följa Yrsas råd # 2 ovan. Det är inte bra för honan att löpa igm p-piller. Det kan ge livmoderinflammation vid obalans i löpningen. Ger du honan 1 piller 3 dagar i rad, tar du ner henne i löpningen och får balans. För säkerhets skull, ge sedan 2 piller i veckan enligt ovan.
En del vetr. rekommenderar att när man börjar med att ge p-piller skall man ge 1 piller 3 dagar i rad, just för att honan skall komma i balans.
Alla mina honor har alltid tonårslöpt, dvs väldigt ofta, vilket har slutat med att jag har gett dem p-piller innan första kullen, vilket jag egentligen velat undvika.
Dock har jag den erfarenheten att efter kull brukar de lugna ner sig i sin löpning och det brukar räcka med 1 piller per vecka. Har det sedan förflutet 1 år eller mer tenderar honan ofta på att vilja löpa igm pillren. Precis som om hon tycker att nu är det dags för en kull till.
// Ilga
PS Brukar kolla mina fertila honor en gång per dag att de inte har flytningar som tyder på livmoderinflammation. Gulaktigt sekret. Då måste man vara blixtsnabb för att undvika nödkastrering, Baytril i 20 dagar. Bl.a. p-piller men även hormonobalans kan ge livmoderinflammation. Ser man att en hona ofta tvättar sig där bak, kan man misstänka livmoderinflammation. Upptäcks lättast när honan har sovit och inte hunnit tvätta rent sig.
Behandling av livmoderinflammation beror på om den är öppen eller sluten Vid sluten ser man inga flytningar och medicinsk behandling kan vara mycket riskabel med risk för att livmodern rupterar (spricker) med ett akut tillstånd som följd Kastrering är den säkraste behandlingen En öppen livmoderinflammation behandlas lämpligen med Alizin (livmodersammandragande) som hjälper till att tömma innehållet samt behandling med antibiotika. Eller kastrering Honans allmäntillstånd få vara vägledande i val av behandling
Anledningen till att jag vill vänta en månad till är att jag inte vill ha leverans i slutet av januari början av februari. Hade visserligen 9 leveransklara kattungar den tiden i år o de gick som smör i solsken o hade kunnat sälja 3,4 st till om jag haft. Sen vet jag att det är minst 4 st andra kullar som kommer födas runt det i området så därför vill jag vänta lite till.
TACK för svar.
Har haft en hund med livmoderinflamation o det är inte kul. Hon hade vid kastrering 1 liter var i livmodern. En relativt liten tik på 9 kg. Så det var rätt så mycket.
Jag vet egentligen inte hur det står till nuförtiden med burmor, p-piller och livmoderinflammation. Själv tycker jag inte att just burmorna är en ras som är så känslig för p-piller behandling i förhållande till livm.infl.
Det finns en annan ras som jag känner till och som jag inte skulle ge p-piller till annat än i verkligt absoluta nödfallet. Men burma är för mig inte en ras som har den känsligheten. Fast dina katter är väl MCO och hur dem reagerar känner jag inte till.
Burmor löper som regel alltid igenom p-pillret. De får dessutom alltid? juvertumörer om de äter pillret ett längre tag. Jag har med åren blivit enormt restriktiv med p-pilleranvändandet. Det är all dålig erfarenhet (dock inte livm.infl på burma), min egen och andras som ligger till grund för det. Men jag har all förståelse för att du vill vänta när det är så många som ska ha kull i ditt område.
Lycka till med parningen.
Jag har en hona här hemma nu som löper HELA tiden 
Hennes uppfödare har dålig erfarenhet av p-piller på de linjerna därför kommer jag att sätta Suprelorinchip på henne och avvakta 1-1,5 år innan nästa kull.
Mina andra honor har fungerat bra på p-piller, en har drabbats av livmoderinflammation och kastrerades eftersom vi samtidigt hade problem med osämja, i övrigt har det fungerat bra
Däremot har jag märkt skillnad mellan Promon (generika) och Perlutex (original) med att honorna visar löptendenser runt dag 6 efter giva. Därför använder jag endast Perlutex
Trots att de kan visa löptedens dagarna innan tablettgiva har ändå ingen löpt direkt efter avslutande av p-piller utan det har ändå tagit 3-4 veckor ibland ännu längre innan de kommit i löp
Jag har alltid mina på p-piller och det har fungerat bra. Överlag verkar inte vår skandinaviska burmor ha problem med livmoderinflammationer, vilket verkar vanligare nere i europa. Om det är en fråga om olika preparat eller hantering av löpen är ju omöjligt att svara på.
Jag har dock fått lära mig att det är bättre att ge "ordentligt" med p-piller och hålla löpen helt borta, än att de far i och ur löp hela tiden, det är alltså inte heller helt bra att låta dem löpa utan att bli parade. Så för att svar TS, löper hon igenom, ge p-piller oftare än var 7:e dag, det kanske blir bra var 5:e? Men ska du para om ca en månad är det lagom att ta henne av pillerna nu, jag brukar alltid låta dem löpa en gång först för att vara säker på att de är ur kroppen. Tar det mer än 3 veckor innan första löpet parar jag dock på första.
Vad gäller juvertumörer tror jag inte att burmor har större problem, tvärtom. Och på hund säger man ju att hundar som har använt sina juver löper mindre risk. Minst risk löper iaf de som kastreras FÖRE könsmognad.
Skulle tro att det var de äldre linjerna av burmorna som var mkt löpstarka till sin läggning som löpte igm p-pillren. Upplever inte samma problem nu med de senare generationerna.
Störst risk för livmoderinflammation är när man slutar med p-piller eller i början av dräktigheten. Även senare kan det förekomma. Orsaken kan vara hormoniell eller bero på bakterier.
Lyckligtvis är den öppna livmoderinflammationen vanligast, men det förekommer även sluten. Tack Sarah för att du kompletterade!
Har själv råkat ut på livmoderinflammation ett par gånger under min mer än 30-åriga verksamhet som uppfödare, vilket inte kan betraktas som ofta, men man kan aldrig vara nog försiktig.
Långvarigt, oavbrutet bruk av p-piller kan öka cancerrisken. Skall du inte avla mer på din hona skall du kastrera henne.
Finns en vetr. som pendlar mellan Gbg och Helsingborg som gör titthålskastrering av honkatter. Jag och många med mig har inget annat än goda erfarenheter av detta: Man behöver inte ha tratt på katten. Finns bara ett stygn som du själv tar efter 10-12 dagar. Katten kan släppas ihop med andra efter 1-2 dagar.
// Ilga
Lite OT men tar veterinären bort både livmodern och äggstockarna vid titthållsoperationen?
Vad betyder OT
Förkortning för utanför ämnet på engelska