Burma iFokus

Burma

Etikettutanför-ämnet
Läst 1408 ggr
[Timantis]
0

Exportera katt

Tar hjälp av er. Om man ska exportera katt till Norge. Vad gäller?

Dvärgbandmask avmaskning senast 48 timmar innan gränsövergång

Pass

Chipmärkt.

Är det något mera?

Sarah-S
0

Ja avmaskning och idmärkning är allt som krävs för att passera gränsen, jag tror inte att pass är krav än men Norska Mattillsynet rekommenderar det.

Och så en transfer Flört

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Timantis]
0

Tack för snabbt svar. Visste väl att jag kunde lita på mina "burma" vänner.

Transfer det glömde jag ju.

ilgaliljenberg
1

Man bör alltid be den som ska importera att kontrollera vad som krävs för import till sitt land. Ibland händer det att det dyker upp nya regler som vi inte känner till.

Ansvaret ligger på importören, inte exportören.

// Ilga

PS Vaccination mot kattpest/influensa bör finnas, och förmodligen navelbråcksfrihetsintyg och testikelintyg för hankatt beroende på hur gammal han är. I varje fall för katt som skall gå i avel.

Som köpare av en ev avelshane skulle jag absolut vilja ha ett intyg på att båda testiklarna kan palperas (kännas), vilket man skall kunna göra vid den åldern då katten levereras. På burma skall man kunna känna testiklarna vid 6 veckors ålder enligt vetr. och uppfödare av burma.

Sarah-S
1

En SVERAK-uppfödare får inte leverera katt som inte är grundvaccinerad Navelbråcksintyg framgår på besiktningen som varje uppfödare SKALL göra innan leverans Officiell testikelstatus kan man få tidigast vid 6 mån ålder av den anledningen att det helt normalt att inte båda testiklarna är på plats i ung ålder ( av egen erfarenhet vet jag att de flesta hankattungar oavsett ras har testiklarna på plats vid 12-14v ålder när man kastrerar)

Pia-PizzisSofie
0

Detta är helt OT men normalt sett är katter födda med tesiklarna i pungen, de är bara för små att säkert kunna säga att de verkligen är där :)

Om de inte har testiklarna nere vid besiktningen kommer de med största sannolikhet aldrig att komma på plats.

På min arbetsplats antecknas alltid det i besiktningsintyget : inga, en eller två testiklar i pungen. Detta görs på både katter och hundar.

Sarah-S
0

Helt sant Sofie Jag skulle aldrig våga sälja en hane till avel om inte testiklarna fanns på plats vid besiktning

Kinne
0

Visst behövs inte rabiesvaccin längre för export till Norge?

Jag har inte exporterat förr. Bara importerat. Men då från Lithauen & Tjeckien, & då behövdes rabiesvaccin. Men mellan Norge & Sverige?

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Sarah-S
0

Nej det behövs inte mellan Sverige och Norge, däremot krävs avmaskning mot rävens dvärgbandmask
Intyg hittar du i denna tråd

http://burma.ifokus.se/discussions/50483a37d3b4fd79dc00ae5a-forsakran-ravens-dvargbandmask?discussions-1

Kinne
0

Det formuläret har jag (:

Tack så mycket för snabbt svar!

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se