Hårig burma
Förra veckan var jag och hälsade på lilla slanka och vackra Onyx och matte Grethel. Och när jag kom hem igen insåg jag att det är nog en bit kvar på bantningskuren på Nikita, bastant är nog rätta ordet för henne fn
men vad som också slog mig var att Nikita har mycket mer/längre päls i jämförelse med Onyx. Hon har mycket längre hår framförallt på mage och ben (bakben särskilt). Men även på andra delar av kroppen. Hon är, inte direkt lurvig, men ja, mycket och lång päls även om den glänser så där burmablankt. Eftersom här finns mycket kunskap undrar jag om det skiljer mycket i pälslängd bland burmor. Jag brukar gå ut med henne i koppel, kan det vara så att hon känner av att det börjar bli lite kyligare ute och vinterpälsen börjar växa???
Kvalitén på päls skiljer sig åt både mellan individer och mellan olika linjer
En katt som är ute mycket sätter säkert mer underull (så gott det går för en burma) än en katt som endast vistas inomhus
Trots att mina katter är nära släkt med varandra (förutom importerna) så ser jag att deras päls skiljer sig lite åt.
Kortast pälsar har jag på mina blå tjejer, de är även silkiga och tätliggande. En domare var faschinerad över att min blå katt nästan blänkte lika mycket som en brun
Deras mamma har en fantastisk silkig, glänsande tätliggande päls som dock kunde varit kortare
Hennes bruna dotter Anna är den av mina katter som fått den bästa pälsen, kort, silkig, glänsande och tätliggande och ganska perfekt i mina ögon
Den ena av mina blå tjejer är ju halvsyster med Nikita (samma pappa) och hennes mamma är syster med Nikitas morfar så linjerna är ju samma i mångt och mycket
Även Onyx har samma pappa som våra två katter.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Intressant, jag har faktiskt inte tänkt på om Nikita hade längre päls än Onyx. Kan det ha kommit nu?
//Grethel
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#1 Ja, men det är exakt så jag upplevever Nikitas päls som silkig men just längre och jag såg häromdagen att hon också fått små söta 'hamster' kinder med mjukt kort hår som står rakt ut och ger henne dubbelhaka
Och när jag tittar på Nikitas kropp i profil så ser man tydligt att hon har hår som sticker ut/är längre än resten av hennes päls - har tyvärr ingen kamera som är tillräckligt bra för att visa det. Inte för att det spelar någon roll, jag tyckte bara att det är lite roligt att se hur stor skillnaden var mot Onyx. Det kanske beror på byte av diet
tack för tippset om Iams, Sarah, det åts med god apptit, liksom en burk Pussi, dvs i princip all blötmat utom Mjau verkar gå ner med (mycket) god apptit. Jaja, omväxling förnöjer heter det ju!
#2 Grethel, vet inte faktiskt, det var bara när jag kom hem från dig (tack för en ubergod lunch och jättekul prat!
) som jag såg den tydliga skillnaden när mitt lilla matvrak mötte mig i dörren och krävde mat och gos nu!

Rubriken "Hårig burma " är ju faktiskt väldigt kul.
// Grethel
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//