Vatten till katten
Jag undrar vad ni har för olika efarenheter vad gäller katter och mängden vätska de intar? Min förra katt drack som en svamp, eller i alla fall den mängd hon behövde få i sig med tanke på att hon nästan bara fick torrfoder.
Onyx drack nästan ingenting förrän hon upptäckte att det finns vatten att få ur kranen i badkaret eller efter man duschat. För att hon ska få vatten ur kranen måste hon ju sätta sig därinne och skrika i högan sky så att matte (jag) kommer sättandes och undrar vad som står på. Någon enstaka gång har jag sett henne dricka ur sin skål och har provat att byta ut den men det verkar inte spela någon roll.
Nu är det flera i min omgivning som säger att man kan köpa en vattenfontän men när jag kollat på såna så tycker jag de verkar dyra, plastiga och klena
Någon som testat?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag har fått lära mig att katter vill kunna se vattenytan när de ska dricka, och att de inte vill stoppa ner huvudet i en liten skål. Ställ fram en stor och genomsinlig och se om det blir bättre? Exemeplvis salladsskålen :-)
Aha, Det är därför hon dricker ur badkaret?! Det ska vara stort. 
Jag testade med en liten glasskål tidigare för det var några i min djuraffär som sa att det skulle vara så bra med genomskinligt men jag ska absolut testa en större.
Hon stoppar ju gärna ner huvudet så långt det går i mitt vattenglas om hon får möjlighet men det är väl roligt att testa om jag säger NEJ.
// Nalle Puh//
Hej! Mina dricker bara ur höga glas, t.ex. duralexglas eller stora glas från IKEA, eller från duschen. Jag har alltid två vattenglas vid nattygsbordet, de får använda det som är lättast att nå, så får jag behålla mitt eget (oftast). Mattias brukar sätta ett lock på sitt glas…;)
Har bara testat en vattenfontän från CatIt, men den lät alldeles för mycket. Har dock hört att keramikfontänen från Lucky-Kitty ska vara bra och tystare…
http://www.supercat.se/vattenfontaner/lucky-kitty-vit-keramik-vattenfontan.html
Med vänlig hälsning
Anneli Ferm, burmaentusiast
Mina katter äter så mycket blötmat eller rå mat att de dricker väldigt lite vatten Annars så dricker de i hundarnas vattenskål, en rostfri på 3 liter
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag har också hört/läst att vattenskålen inte ska stå precis bredvid matskålen. Vilda kattdjur äter och dricker inte på samma ställe.
Jag vet inte om det ligger något i det, men du kan ju alltid testa 
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
#3 Har kollat länken och den ser ju fin ut men dyr om hon inte dricker ur den heller. Märkligt att de ska dricka ur glas. Det är ju smalt så man tror de ska fastna med huvudet i.
#4 Klart de dricker ur hundarnas skål, allt som är andras verkar vara mycket godare.
Jag hällde upp vatten i den stora glasskålen och hon tittade på mig som att jag inte var riktigt klok när jag ställde mig på alla fyra och låtsades dricka ur den
. Min tanke med det var att om hon tror att det är min skål så dricker hon.
Om hon kan tänka så tänker hon nog … dumma jä…människa. HAhahahaha
Tack för era tips
// Nalle Puh//
Mina katter har aldrig velat dricka när vattnet stått vid maten.. Så jag har en skål som står på andra sidan av köksmöbeln och den dricks det flitigt ur.. På skoj har jag provat att ha både den och en vid maten och den är alltid full.. ;-)
Hon var inne i badrummet nyss och skrek som en galning på mig. Jag brydde mig inte så till slut gick och hon drack lite ur bautaskålen, dock inte så mycket som hon dricker när vattnet rinner ner i badkaret så nu fortsätter hon att skrika samtidigt som hon gör lite dumma saker för att jag ska komma.
Jag ska testa att flytta skålen. : )
// Nalle Puh//
Ah, se där, Coffeas. Då ligger det nog något i det iaf.
Grandma! Vi vill gärna se en bild på när du ligger och dricker ur skålen. Bara som exempel på hur tokiga vi kattägare kan vara *fniss*
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
HAhahaha jag förstår nog det jag. Synd men Onyx har inte lärt sig fotografera ännu men med tanke på hur läraktig burman är så nästa gång kanske.
// Nalle Puh//
Min katt vill bara dricka ur våran stora genomskinliga vatten tillbringare.
# 11 Katter är baske mig inte som andra djur. Jag hörde om en katt som föredrar vatten från blomfaten, åtminstone på landet på sommaren. Det finns uppenbarligen en uppsjö av drickvarianter.
// Nalle Puh//
Det viktiga är att man kommer fram till hur just ens egen katt vill ha sitt vatten. Många katter dricker alldeles för lite så prova på!!!
Nu har hon faktiskt druckit 2 ggr från den stora glasskålen, (minst en liter ryms i den) sen jag placerade den på andra sidan matbordet. Vi får se om jag kan hitta en skål som är något mindre som hon gillar att dricka ur. Det ser lite kul ut med den jätteskålen till den lilla katten och hmm estetiskt sett men hennes välmående är viktigast.
Jag har provat att ge henne mer mjukfoder men hon är inte så förtjust i det. Iams avskyr hon, äter inte en tugga. När hon får sitt piller ger jag henne gourmet vilket hon äter vissa sorter av det ska helst vara kyckling . Gourmet är ju inget höjdarfoder men 1 gång i veckan, en liten burk kanske inte skadar.
// Nalle Puh//
Jag hade Keramik fotänen men den var för tung att göra ren. så jag skaffade mig en cat mate. och det funkar bra.
Fast en av mina katter slår/ drar i den innan han dricker.
Kan någon förklara varför?
Jag tror att katten vill se var vattnet är i skålen. För så gör min Maine Coon, innan hon dricker från hundarnas vattenskål. Hon slår med tassen på kanten för att sätta vattnet i rörelse.
Flera av mina katter doppar tassen och "känner" på vattenytan innan de dricker
#15 Men oj, det var värst. hur tung kan en keramikfontän vara? Säkert att den inte är av bly ? :)
#16 och 17 Jag har sett andra katter göra som era, doppar ner tassen och känner efter. Onyx brukar doppa ned tassen i mitt glas när det bara är lite kvar och sen slickar hon på tassen. Hon upprepar proceduren så det är inte bara slick på tassen för att hon blir blöt utan hon dricker.
Verkligen jätteroligt med alla svar och varianter på vattendrickande.
// Nalle Puh//
Jag har vattenskålen (i glas) i mitten av lägenheten, i hallen på en byrå. Jag har hört att de gillar att dricka på höga platser.
Båda dricker bra, har aldrig varit några konstigheter.
Hade tidigare en skål vid maten också men den användes inte så till slut tog jag bort den.
Mina katter har alltid druckit ur alla typer av skålar. Aldrig några problem. Har sedan länge vatten i glasskålar åt dem. Hundarna har en stor vattenskål i glas. Den går hur bra som helst att dricka ifrån även om labben slabbat ned skålen och drällt vatten överallt. Man kunde tro att katter skulle tycka att det var äckligt att dricka där en stor dräglande hund hade varit men inte då mina.
Jag har aldrig haft vattenskålarna i närheten av maten så jag har inte observerat att de inte vill dricka där de har sin mat. Den av vattenskålarna som står uppe på en bänk är den som är minst poppis bland mina katter.
Vattenfontän eller vad dom heter har jag och den är omtyckt samt att många vet tycker även de är bra med dom då vattnet cirkulera på ett annat sätt och det håller sig friskt längre. Tycker inte den jag har är klen eller dyr
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Glömde skriva det är Cat Mate som jag har och är nöjd med, lätt att rengöra och funkar perfekt
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism