Ensam burma?
Hej min Burma Nois är nu 19 år. Jag hade förut en till burma som hette Molly som dog för några år sen. dom har levde tillsammans hela livet och älskade varandra.
Jag tänkte att det finns ingen bättre plats att fråga än är. Tror ni att han skulle tycka om att vi skaffa en till katt som sällskap till han (självklart också för jag vill ha en till mysig katt) eller tror ni att han skulle känna sig undanskuffad eller vara helt ointesserad av en ny kompis.
Tänkte för de kändes som dem har de så mys när dom är 2 och gosar ihop sig som en hög.
Alternativt funkar Burma katter bra med någon annan kattras överlag?
Förövrigt så är han en kastrerad hane (innekatt) om de kan ha någon påverkan.
Kan tänka mig att de här blev en super rörig fråga men jag är jätte tacksam för alla svar eller om någon har vart i någon liknande situation.
Tack på förhand!
Oj, 19 år. Är han pigg? JAg tror att jag ska låta någon annan som haft burma längre än vad jag har, svara på frågan. Men det kan säkert vara uppiggande för en gammal kattgubbe att få en kompis.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Burmor älskar att ha en likasinnad kompis att dela tillvaron med. Däremot så är det nog inte riktigt rätt mot din "gamling" att skaffa en kattunge. Även om en gammelkatt kan vara ganska pigg, så kan nog en busig kattunge bli för mycket.
Jag skulle däremot varmt rekommendera att du skaffar *två* kattungar. Samtidigt. Då har de varandra att busa med, men blir ju ändå ett sällskap till Nois.
Könet spelar inte någon roll. En del uppfödare kastrerar innan de flyttar och då kan man till och med ha en av varje kön, utan att riskera "olyckor" De kan ju nämligen bli könsmogna väldigt tidigt. Köper du av en uppfödare som inte tillhandahåller denna service, så ska du ha två av samma kön.
Man kan ha burmor tillsammans med andra likasinnade raser, till exempel Devon Rex, Cornish Rex och Abessinier. För att nämna några. Men allra bäst är det med två av samma ras.

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Nja pigg vet jag inte, han e kelgris, de har han alltid vart. går fortfarande att leka med han men han sitter mest och lurpassar :)
tack pia för svaret, aha ah så skulle man kunna göra låter kul också att ha 2 kattungar som kan busa lite med varandra :)
Kan också tänka mig att de är större chans att Nois går ihop med en kattunge gentemot om man skulle skaffa en äldre katt (eller ta över) så är det inte säkert dem går ihop och de är lite de jag är rädd för.
Har dock en hundvalp så vet inte riktigt hur lägenheten skulle se ut med 2 kattungar och en hundvalp :D
Jag håller helt med Anne om att det bästa vore att skaffa 2 kattungar till er farbror!
Härligt att höra att dom får finnas med oss så länge!!
En valp och två kattungar!
Du kommer att ha det jätteroligt hela tiden *fniss*
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Jag stämmer in i kören och tror att en kattunge kanske skulle bli lite för påfrestande för din gamle herre
Och en vuxen burma kan man aldrig veta hur det går att introducera
Däremot tipset om 2 kattungar kan vara en idé, eller så finner han sälskap och vänskap hos din nya valp?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Nja av min erfarenhet så gillar katter inte hundar överlag och det är samma sak hos mig. Nois accepterar Leah (min hund) men han gillar henne inte. kan dock tycka de är lite underhållande att spana på henne lite när hon lekar och busar.
Jätte svårt de här.
Tack så jätte mycke för alla svar, känns skönt att få lite av era ideer att bolla med :)
hehe nej de har jag missat :p va häftigt !
Ja men de kan jag göra, ah fundera lär jag få göra ett tag :)
Min erfarenhet av att ha både kattunge och hundvalp samtidigt, är ingen bra kombination eftersom de har olika kroppsspråk. Har själv haft det så en gång för många år sedan och det blev många onödiga incidenter de emellan.
Däremot har det fungerat mycket bättre om det har varit en vuxen hund och en kattunge eller tvärtom.
På bilden ligger min blåpadda Cleopatra och sover med Selma 
Som hund och katt… Jag hade två kullar samtidigt som jag köpte valp och de hade mycket roligt med varandra Så ser det ofta ut hemma hos nu för tiden http://burma.ifokus.se/discussions/4f81ca9488f4724ef0005e9a-burmahog?participating-9 http://burma.ifokus.se/discussions/50224549d4ebea33de000bbd-vanner?4fae54c2d3b4fd019f0004d5-1
shitt va fina bilder !
ÅHHH va mys de ser ut, vill lägga mig mitt i högen :D
Sarah är det en pinscher du har btw? min lilla bäbis är en pinscher :)
ser ut som dom har mysigt Susanne :)
När du säger vuxen hund, menar du då 2 år eller bara när värsta valpstadiet har gått över. har hört att de flesta tikar iaf lugnar ner sig efter den löper första gången. Lilla Leah är snart 6mån så de e snart löpdags
Jag skrattar lika mycket varje gång jag ser bilderna med burmahögarna. Så blir jag lite avundsjuk också, jag vill ju ha dem allihop.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
# 11 Jag vet inte vad du köpte för hund. Den kanske mer var i storlek med en katt???
Jag köpte en dobermann när mina katter var ca 4 mån, men den satte skräck i dom i sin vilda framfart :(
#13 Det kan säkert vara individuellt från hund till hund. Men tills den värsta valpyran har gått över i alla fall :)
#12 Ja en liten dv.pinscher, idag 2 år gammal
#15 Hahaha ja hon är inte stor
När hon kom som 11 v gammal vägde hon 1.8kg så hon var ungefär i samma storlek som kattungarna. Hon är som en virvelvind till sättet men säkert inte alls lika skrämmande som en stor valp
Jag tror att det är väldigt individuellt för katter och hundar om de uppskattar varandra. Man märker att kattungarna som föds här snabbare blir vana vid vår lilla pinscher än våra gamla schäfer trots att den senare är mycket lugnare till sättet.
Mys
http://iloapp.madabout.se/data/_gallery//public/0/1275375514_resized.gif
Lek
http://iloapp.madabout.se/data/_gallery//public/0/1275375519_resized.gif