Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 2125 ggr
Sarah-S
0

Tingning av kattungar

Hur gör vi uppfödare när vi har kull?

Har ni kölista?
Först till kvarn?
Låter ni köpare tinga kattungar i tidig ålder?
Tar ni tingningsavgift?
Skriver ni avtal?

Använder ni ordet tingad om kattungar som är bokade/reserverade?
Eller är en tingad kattunge en som man tagit tingningsavgift för och skrivit tingningsavtal med köparen?

Är det skillnad på reserverad, bokad och tingad?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Timantis]
0

Nu har ju jag inte burma än men är uppfödare för MCO.

Jag tar tingnings peng o skriver avtal.

Kölista har jag inte. MCO är ju en större ras än burman o tror få MCO uppfödare har kölista i alla fall i sverige.

Först till kvarn nja det beror väl lite på hur personen är. Jag säljer inte till vem som helst utan vill att det ska kännas rätt. Sen väljer ofta MCO ägaren o inte tvärtom.

reserverad skriver jag när någon är intresserad o vill tänka lite.

bokad o  tingad samma sak. ev kan man väl säga bokad dom vill ha men tingningspeng inte betald.

Pia-PizzisAnne
3

Jag har ingen kölista, direkt, men har en lista med intressenter. De har ju ofta önskemål om kön och färg, och om jag skulle få det önskade så kontaktar jag dem.

Jag använder termen reserverad om någon har visat intresse för kattungen. Och tingad när handpenning är betald och tingningsavtal är skrivet. Och ja, jag skriver avtal. Det är ju dessutom obligatoriskt enligt regelverkat :-) Tingad och bokad är för mig samma sak. Det förstnämnda är ett gammalt ord medan bokad är lite mer "modernt". De används generellt sett synonymt, men någon slags värdenyans finns det säkert för många.

Men ingen unge tingas i tidig ålder. Jag vill gärna hinna se ungarnas personlighet innan, och det gör man ju inte de första veckorna, precis… En burma är alltid en burma, men skillnader i personlighet finns det ju. En barnfamilj ska ha en lite mer framåt och "robust" kattunge, de jag brukar kalla för "storebrorsor", (oavsett kön) medan en ensam pensionär hellre ska ha den lite lugnare ungen, den jag kallar för "lillasyrran" :-)

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**