Burma iFokus

Burma

Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 2699 ggr
grandma
2012-10-24 19:57
0

Mjukfoder- Hållbarhet

1)

Min kisse får ju bl.a Bozita mjukfoder som hon tycker är smaskens men eftersom jag bara har henne så är ju den förpackningen väldigt mycket för stor då det står att en öppen förpackning endast får förvaras i 2 dagar efter öppnandet. Finns det inga mindre förpackningar? Blir ju ganska dyrt om man ska slänga hälften då hon inte är någon storätare.

2) Trodde att hon skulle få mer aptit efter kastreringen för hon kunde innan, väga nåt hekto mer men nu har hon gått ner 1 hekto efter op. och hon står kvar på det. Hon får också Eukanuba+ Hills för steriliserade katter och förvisso har det ju inte gått så lång tid men hon äter ju knappt sitt dagsbehov. Ibland ställer jag ner henne framför maten och då äter hon… ibland men det är precis som att mat inte är så intressant, bara nåt nödvändigt för överlevnaden. Vis av mitt förra matmonster så trodde jag att jag skulle få hålla igen med maten men jag får truga henne istället. Någon som har nåt tips eller är det så enkelt att katter är olika och alla inte blir matfrossare efter kastrering?

3) Sist men inte minst, hon har börjat fisa Skämsefter kastreringen, vilket hon inte gjorde innan, ialla fall inte så det osade vilket det gör nu. Fy Fabian vilken odör. Är det också vanligt efter kastrering?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

fvanilla
2012-10-24 20:29
1

Jag kan iaf. svara på ettan.

Det finns Bozita blötmat i 190g-förpackningar.

grandma
2012-10-24 20:40
0

Aha, det är ju alltid något. Det säger de ju inte i djuraffären. Tack för svaret.

// Nalle Puh// 

Burmesen
2012-10-24 22:19
1

Det går ju alltid att frysa in mjukmaten och ta fram dagsportioner. Ett knep att få katten att äta är att mikra maten kort så den blir ljummen. Det har iaf funkat här hemma Glad

grandma
2012-10-24 23:02
0

Frysa maten har jag inte tänkt på. Hon gillar ju maten men hon äter aldrig mycket. Gillar hon inte så matstrejkar hon. Tyvärr så har jag inte plats med mikro men jag brukar låta maten stå i rumstemperatur ett tag innan hon får den. Egentligen kanske jag ska vara glad att jag kan skämma bort henne om det nu är så att hon inte kommer att bli en tjockis så jag kanske ska vänta ändå tills det gått ett tag Glad.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2012-10-24 23:40
1

Klart hon fiser om hon äter Hills. Hills för steriliserade katter skulle jag inte ge en katt, däremot om jag hade en ko ;) Spannmål spannmål spannmål De hormonella förändringarna sker relativt långsamt. Ämnesomsättningen minskar med ca 30% men alla katter får inte ökad aptit. Däremot så vehöver de mindre energi för att tillgodose sitt dagsbehov Jag tycker att du ska hålla dig till Eukanuba och Bozita ( eller vilken annan blötmat som helst) och strunta i att ge kolhydratrika Hills Kolhydrater gör katter tjocka. Läs gärna min artikel som finns här på forumet När en katt är kastrerad så ska man inte ge light/sterelised/neutered eller liknande. Det är bara ett försäljningstrick av fodertillverkarna Fortsätt istället att ge ett torrfoder med högt köttinnehåll och så få kolhydrater som möjligt Eftersom du bara har en katt kan du ge henne portionspåsar, tex ICAs De flesta blötfoder är snarlika om man lär sig läsa innehållsförteckningen och undviker de som man stoppat i kolhydrater i som utfyllnad

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
2012-10-25 08:09
1

Är inte Hills bra överhuvudtaget?  Hon åt ju Hills innan kastreringen och då fes hon inte.Hur kan veterinärer sälja sånt som innehåller mycket spannmål? Jag trodde att åtminstone de hade mer kött i maten. Besviken är vad jag blir. Har ofta svårt att läsa ingredienserna för det är så liten text. Jag har blandat för att hon inte ska tröttna. Ska jag fortsätta att ge henne den vanliga Eukanuban menar du?  Tog för givet att alla från dem innehåller mycket kött. Jag fick några provpåsar av den här för steriliserade så jag har inte köpt nån egen ännu.

Angående lösfodret så har jag upplevt när jag läst tester att många som man köper i affären inte är bra då det är lite kött i dem och andra konstiga tillsatser. Proteinet är annat,vad minns jag inte, men i alla fall inte kött. Nu är ju inte det huvudfodret utan lite smaskens men ändå.

Sen var det ju det att hon är fruktansvärt kräsmagad så jag blev så glad att jag fått en Bozita för att pröva som hon glatt åt upp efter op och har därefter köpt fler.

Jag vill ge min katt det bästa möjliga då jag vet hur viktig kosten är för välbefinnandet. Det gäller ju även oss människor.Glad

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2012-10-25 09:26
3

Angående torrfoder generellt kan man säga så att de som säljer torrfoder får sin utbildning i "foderlära" av torrfoderföretagen
En veterinär läser en mycket liten del näringslära i sin utbildning och har ingen större kunskap i ämnet

Många tror att torrfoder som säljs hos veterinär är bra bara av den anledningen, och de stora märkena som tex Hills och Royal Canin lever på sina fina säckar och enorma marknadsföring.
Att de företagen dessutom får chansen att skicka med provpåsar efter tex kastrering stärker deras andel av marknaden
Anledningen till att de finns hos veterinär är att Eukanuba, Royal Canin, Hills och Purina även producerar veterinärmedicinska foder (som fyller en funktion vid sjukdom) men får så klart även hyllplats för sina "vanliga friskfoder"

Blötmat är i nästan alla fall bättre sammansatt än torrfoder, det finns dock bättre och sämre även bland dem, främst beroende på produktionsland och om man stoppat i utfyllnad av diverse spannmål/grönsaker
Det finns däremot ingen blötmat som kommer upp i ett kolhydratinnehåll på ca 40-50% som i tex Hills och Royal Canin
De flesta blötfoder innehåller dock i majoritet kött och köttbiprodukter, men det pågår en ständig smutskastningskampanj ffa från torrfoderförsäljare (inkl veterinärer) eftersom deras kunskap om blötfoder är så begränsad pga att deras utbildning i foderlära inte innefattar näringslära och förmågan att värdera foder utefter kattens behov

Så i ditt fall skulle jag utan problem prova runt bland blötfodersortimentet, undvik de som uppenbarligen är fyllda med grönsaker/spannmål (brukar finnas en fin bild på ärtor/morötter etc på förpackningen Flört )

Ge henne blötmat som huvudmål och lite torrfoder som sysselsättning, och fortsätt gärna ge Eukanuba (helst Adult, inte Overweight/Sterelized) som har ett högt innehåll av animaliska råvaror

Tänk LCHF när det gäller katt och näringslära

fvanilla
2012-10-26 18:55
1

Allt #7 sa i tråden!

mjlee
2012-10-26 19:03
1

Kan en katt leva 'permanent' på Iams blötmatspåsar? Obestämd Nikita vägrar för närvarande att äta allt annat, ja förutom Sheba och Gourmet förstås! Det går alltid ner av någon anledning. Suck! Och jag som just beställt massor med Bozita tetror 190g. Grethel om Nikita fortsätter med sin matvägran av Bozita får du gärna köpa de mindre tetrorna av mig för en billig peng. Förbaskade katt! Antingen är man orolig för att hon är för tjock eller att att hon inte äter. Dricker gör on iallafall efter inköp av vattenfontän. Tur att hon är mattes älskling och gulligast i världen Glad

Sarah-S
2012-10-26 20:09
2

En katt klarar sig alldeles utmärkt på endast blötmat om det står "fullfoder" Och Iams är ett fullfoder

grandma
2012-10-26 22:00
1

Det verkar det som att Onyx har tröttnat på Bozita också.  så jag avvaktar. Jag tror hon vill ha variation.  Vilken sort är det? Hon älskar Iams också men ett tag ratade hon den med. Mjau går inte alls. Jag har väldigt mycket Eukanuba just nu för jag har haft "flax" och fått en hel del av den. Jag vet inte om det beror på Eukanuba eller vad det kan vara men hennes päls just nu är helt fantastisk. hon var fin innan men nu ser det ut som att man putsat henne.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2012-10-26 22:14
1

Mina vill också ha variation i blötmaten. Här varvar vi Mjau, Bozita, Iams, KiteKat, Whiskas och Pussi

mjlee
2012-10-26 23:59
1

Ja, ett tag var hon otroligt förtjust i Icas blötmatspåsar, men det har hon också tröttnat på så nu kör vi Iams med lite Sheba ibland. Nikita gillade också Pussi ett tag, men sedan ville hon inte alls. Så, ja, omvöxling förnöjer heter det, och så länge hennes mage är okej med att växla blötmat hela tiden så forsätter jag med det! Önskar bara att hon gillade Mjau och Bozita mer eftersom 'alla' verkar anse att det är det bästa våtmaten + ganska billig i jämförelse med annan blötmat… Har inte försökt KiteKat ännu, ska köpa några burkar imorgon och se vad hon tycker!

Sarah-S
2012-10-27 17:30
1

Mina katter ratar burkar rakt av
Här är det tetra eller portionspåsar som gäller, tror det kan bero på "plåtsmaken"

grandma
2012-10-27 19:29
0

Det är en djungel det här med blötmaten. När man läser om sheba så har den för lite taurin och för mycket fosfor, Bozita innehåller för mycket natrium en del innehåller för mycket magnesium.Vi får väl helt enkelt plugga på för att veta vad som är för mycket och för lite, och hur mycket och för lite som är acceptabelt.  Tur det finns medlemmar här på iFokus som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter, och sen kan man också läsa tester som gjorts. Iams blötfoder får definitivt bäst i test. Sen är det många som inte har någon utfodringsanvisning, dvs hur mycket man ska ge, för det är väl fortfarande så att de inte kan äta hur mycket som helst efter kastrering?

#mjlee Du skriver att du skaffat fontän till Nikita. När hon bodde hos mig så drack hon ca 1½-2 dl per dygn men du ger ju henne mer blötfoder än vad jag gjorde så det är säkert därför hon dricker mindre.

#14 Förstår att de ratar burkar. Det borde vi människor också göra.

// Nalle Puh// 

mjlee
2012-10-28 02:19
0

Håller med att det är en djungel och ju mer man läser ju mer förvirrad blir man. Men eftersom Nikita verkar gillar Iams påsar så får det bli det, med lite andra sorter instuckna här och var så att hon inte tröttnar Glad Blir nog ännu en beställning til zooplus i min nära framtid! Jag ger aldrig en hel påse eftersom Nikita då bara slickar upp sås/gele och struntar i bitarna utan det är en halv som gäller, och sedan efter ngr timmar andra halvan. Hellre fler gånger men lite mindre per gång resonerar jag.

#Grethel, när jag bytte till blötmat slutade Nikita att dricka och jag blev lite stressad så jag köpte en vattenfontän som funkar jättebra tycker jag. Jag har sett henne stå och dricka flera gånger och innan såg jag aldrig det trots massor av skålar med vatten på olika ställen i lägenheten. Jag tror hon tycker hela grejen med rinnande vatten är rolig eftersom hon gärna dricker från kupolen där vattnet rinner.

#14 Konstigt nog håller Nikita med dig. Jag har inte fått henne att äta från någon burk, ja förutom Gourmets lilla fyrkantiga ask då. Det ligger kanske något i att det finns en metallisk bismak som hon känner av? Tetror är hon inte heller så förtjust i, påsar är det som gäller.