revirhävdande burma?
Är det så att burman är en väldigt revirhävdande katt? Vår hane, snart 4år och kastrat verkar vara det, det är iaf min tolkning. varje gång han får gå ut på balkongen, dvs alla dagar det inte ösregnar, så börjar han med att skrika, det är inget litet mjua utan ett rätt ordentligt vrål. Sen brukar han patrullera, mest på kvällar, dvs han kommer in från balkongen, springer ut i köksfönstret och tittar sen springer han tillbaka ut på balkongen igen. När han patrullerar springer han som en "vildkatt" dvs med hukande kroppsställning och han är väldigt fokuserad, bryr sig inte om vi pratar med honom utan gör bara det han ska. han kan även springa ett varv runt soffan och sen ut igen eller till ett fönster i vardagsrummet och sen ut på balkongen. han sitter även och vrålar i köksfönster om balkongen är stängd…Han kan sitta tyst på balkongen också, han gör det efter att han har vrålat,då kan han var atyst ett tag men börja igen när som..Jag får ju erkänna att detta gå mig på nerverna och stressar mig. Jag känner mig så frustrerad för jag förstår inte vad han vill… han är inte intresserad av att leka så jag tror inte skrikandet har med att han är uttråkad att göra.. Är det ett revirbeteende eller är det något annat som stör honom? och finns det ngt jag kan göra för att få honom att sluta?
han är en katt som inte fungerar att gå ut med i koppel, då vrålar han dygnet runt för att få komma ut och hoppar i ytterdörren… vi har provat allt, går ut samma tid varje dag, ta ut i transportbur, ge mat eller leka när vi kommer in för att han inte ska förknippa att komma in med ngt tråkigt. Det stressar honom mer att få komma ut än att vara innekatt vekar det som, är det också för att han måste bevaka sitt revir som han blir sån av koppelpromenader?
Hoppas någon har råd och tips att ge :)
Är han ensamkatt?De flesta burmor behöver en kompis, har jag förstått.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Nä han har en kompis, en cornish rex på ett år. Tidigare hade vi en till burma, men han fick tyvärr somna in i somras :( Han har inte varit ensamkatt sen han var ett år.