Burma iFokus

Burma

Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 1422 ggr
grandma
0

Hur många burmor?

Har inte kunnat undgå att läsa tråden "Breed BIS for burma" och har därefter googlat för att hitta svar men ibland misslyckas man. Finns det någon koll på hur många burmor ungefär, som det finns i Sverige? Är det en liten ras? Ja, detta bl.a med tanke på att det verkar vara svårt att få ihop 50 burmor till utställningen.

Jag är bara lite nyfikonSkrattande

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Sarah-S
1

Det är svårt att veta hur många levande burmor som finns i Sverige men burma räknas nog som en numerärt liten ras

Här är antalet registrerade burmor under några år

2008 - 252st
2009 - 165st
2010 - 235st
2011 - 178st

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
0

Oj, inte fler än så? Ja jag förstår att det finns ett mörkertal men jag trodde nog att det skulle vara fler. Vet du vilken den största rasen är? Då menar jag av raskatterna.

// Nalle Puh// 

grandma
0

Jag menar vanligaste rasen och jag hittade en sida om det men jag vet inte om jag kan säga att den är tillförlitlig.De hade endast frågat drygt 1400 kattägare. Herregud! Var och varannan människa i vårt land har ju katt.

// Nalle Puh// 

Burmesen
0

Var och presenterade Burman på kattklubbens kat.3 kväll och då visades lista på antal registrerade katter/ras/år. Ragdoll leder i antal registrerade katter tätt följd av Norsk skogkatt. Brittisk korthår ligger på 6-7 plats och har flest registreringar av de korthåriga raserna. Huskatten är naturligtvis största skaran men den är ju inte registrerad….

grandma
0

Tack till Burmesen, jag hittade också en sida där det stod att Ragdoll nu är överst på listan och har tydligen petat ner både persern och Norsk skogskatt. Burman var inte ens bland de tio främsta.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
1

Det var en topp 1990 med 365 registrerade burmor men efter det har det legat ganska stadig mellan närmare 200 till 270 registreringar per år.

En ganska stabil statistik med varken kraftiga upp- eller nergångar
Det positiva är att man inte riskerar populäritetsproblem som drabbar andra raser som snabbt blir populära. Nackdelen är att man måste vara noga med vad och hur man parar för att få så genetisk bredd som möjligt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
2

Det var det jag tänkte på och det är väl bl.a därför ni importerar en del. Men det kanske alla andra uppfödare också gör? Jag är ändå förvånad över att denna underbara katt är en sån liten ras men det kanske är så att de flesta gillar fluffiga katter mer. Birman var ju väldigt stor tidigare och nu kommer då ragdollen som är väldigt snarlik, i alla fall i mina ögon. Har dock inte ställt dem bredvid varann : ).

Jag märker ju på alla som kommer till mig att de aldrig stött på en burma tidigare och de blir oerhört fascinerade över hur intelligent, pratig, kelig m.m hon är. Frågan är vad jag själv hade haft för katt idag( om jag hade haft någon) om inte slumpen gjort så att burman Skräcken var hos min bekant precis när jag besökte henne. Hemsk tanke.!!!

// Nalle Puh//