World Show i Zagreb
Det börjar så smått närma sig årets stora äventyr - resan till Zagreb för att bevista World Winner Show. Det har blivit en tradition för oss att åka på dessa utställningar. Det är fantastiskt roligt! Vi åker alltid allihop, både Johan och Sofie, som jag har uppfödningen tillsammans med, och Signe, den yngsta dottern.
En alldeles särskild stämning blir det när katter och utställare från hela världen samlas så här. Ett sammelsurium av olika språk överallt. De flesta kan engelska, men inte många har det som modersmål, så det blir lite knaggligt ibland *fniss* Och massor av försäljare med saker som man kanske inte alltid ser här hemma.
Burarna brukar stå i "ringar" så publiken går liksom på baksidan av burarna och tittar, medan vi utställare är innanför. Mycket bra! Man får joxa till sina burskynken bara, så det blir öppet även baktill. Ibland är ringarna placerade efter raser och ibland efter land. Jag är lite kluven vilket jag tycker bäst om… kanske landsordningen, trots allt. Det blir en väldigt speciell "vi-känsla" när man sitter ihop med de andra svenskarna, oavsett vilken ras man har. Och vi hjälps åt med att hålla koll på varandras katter. I fjor när det kom en lila burma spatserande på golvet (!) så visste ju alla vems den var, och hjälpte oss medan vi lagade hennes bur 
Det allra roligaste är förstås att träffa alla burma-ägare från olika håll. I fjor var det till och med en som rest ända från Argentina… Kvaliteten på burmorna är imponerande! Så man kan aldrig räkna med, eller tro, att man ska vinna något, men det kvittar ju - man är ju med i alla fall
I fjor blev i alla fall Snickerdoodle BIV och Ice var nominerad, och det var vi ju jättestolta över 
Det är ju en bit att åka, så vi kommer att övernatta någonstans i södra Tyskland på vägen ner. Likadant när vi ska åka hem.
Vi åker alltid så vi kommer ner en dag "för tidigt" Så vi tillbringar hela fredagen med att vara turister. Jag har inte kollat upp prisläget där, men lite shopping ska det nog bli också.
Jag är inte säker, men jag tror att ytterligare någon svensk burma-ägare ska dit. Så Sverige är bra representerad i flera färger och klasser <3
Bilden är från WW i Poznan i fjor. Det är jag och Ice och så Horst-Dieter med sin Aby Pedram som dagen efter tog WW-titel 
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Åh, vad spännande! Jag önskar att jag hade tid och råd att komma med…Men vilka burmor är det som kommer att följa med denna gång då?
Med vänlig hälsning
Anneli Ferm, burmaentusiast
Ja, det ska verkligen bli roligt att komma iväg :-) Vi sparar ju hela året för att åka på detta och tar det istället för solsemester :-P Semesterdagar sparas och begäran om ledighet läggs in så fort man vet datum för nästa WW, dvs oftast flera år i förväg. mina arbetskamrater vet numera att jag alltid ska vara ledig runt sista helgen i oktober.
Men nästa år kommer väl alla med till danmark iaf?
Förmodligen kan man räkna med många svenskar på WW nästa år. Det ligger väldigt bra till för oss ur geografisk synpunkt med alla andra avlägsna länder.
Vissa har redan bokat hotellrum och det finns bussresor som man kan boka in sig på.
// Ilga
Nu börjar det närma sig !!!! 
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Onyx mamma Louise ska dit. Ska bli spännande att se hur det går för alla svenskar.
#4 ska du dit? Och med vem/vilka i så fall?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Nej jag åker inte personligen men min katt är på väg 
Å många är vi som kommer hålla tummarna för alla svenska burmor!! 💜💜💜
Yiihaaa! Nu är vi tillbaka från Zagreb. Vi har haft en fantastisk resa och en underbar tillvaro i Zagreb. Både med alla våra goda vänner från Sverige med goda middagar och mycket kattprat på kvällarna, och inte minst alla burmautställare under dagarna… Alla de man annars bara har kontakt med via internet. Såå många fantastiskt fina burmor de hade med sig
Ryssland, Ukraina, Ungern, Schweiz etc m fl. Såå roligt att prata med dem alla. Ingen av oss har engelska som modersmål, men vadådå?… vi fixar det ändå med hjälp av mer språkkunniga vänner och gester och annat.
Vi hade fem katter med oss och är nöjda med deras resultat. Snickerdoodle blev bästa vuxna lila, men förlorade nomineringen mot en Chartreux. En stooor ras där med många medverkande.
Ice Crown Princess, vår lila kastrathona och vår stolhet, som nu går mot sitt tredje Årets katt-titel, var ju vårt största hopp vi hade, men ajdå… Sara Mitzeus var ju också där med sin fina Bjelkes Lady Louise, och dömdes av samma domare
Sara och jag är ju goda vänner så vi hade det inte så lätt innan… Men hon tog hem segern hos just denna domaren, Marie Rihova. Wohooo! I alla fall en svensk burma av sex, som vi hade i panel. Tyvärr fick hon inga röster, men alla domarna röstade istället på en annan burma, NW'11 SP Foxey Lady from Paradise City *SK… som tog hem WW-titeln. Även kastrathane-titeln gick till en burma :-) Inte illa med två av sex WW-titlar till burmor.
Åh alla ni kära burma-ägare, se till att komma iväg på en sån här tillställning…det spelar faktiskt ingen roll hur det går för ens katter… bara att vara där är fantastiskt…
Snacka om pukor och trumpeter :-)
Måste väl också berätta att av alla WW-titlar så gick hela två stycken till Sverige. En junior i kategori 2. Och en kastrathane i kategori 4 (att just denna, Camilla Olins "Tiger" tog titeln för femte året i rad, är ju en helt sanslös prestation :-))
anne.nordstrom@lsn.se
**
Här kommer en bild på Sara och Lady Louise 
anne.nordstrom@lsn.se
**
Stort grattis Sara!! ❤❤❤
Och här kommer en bild på flera glada och galna svenska burmautställare

anne.nordstrom@lsn.se
**
Hahaha, ja ni ser onekligen glada ut och eran outfit är ju….ja jag finner inte ord. Fniss.
// Nalle Puh//
Detta är IC S* Pia-Pizzi's StarCream, aka "Klumpen" Han ägs av Sarah-S och vi hade lånat honom till utställningen. Han är verkligen en superfin representant för rasen och vi är såå stolta över att vara hans uppfödare 
anne.nordstrom@lsn.se
**
Han är underbar
och brukar skaffa sig många beundrare bland besökare/publik på utställning men charmar även domare
Tänk er en fertil hane som bara kuttrar som en duva så fort någon tittar på honom och som för det mesta ligger upp o ner och blir kliad på magen, oavsett om det är på domarbordet eller i panel.
Precis ett sådant temperament en burma ska ha!
Jag kan ta honom om du tröttnar på duvkutter.
// Nalle Puh//
Jag bakar duvkutter på löpande band
Hans döttrar som idag är 12v har alla sin pappas duvkurr, och sen har jag en jäsande hona som ska föda i slutet av november där även hon låter som en hel duva efter sin mor…

// Nalle Puh//
Sofie och vår lila hona, Snickerdoodle. Hon fick cert och var bäst av de lila honorna
men slagen i BIV:en 
anne.nordstrom@lsn.se
**

jättefin tjej
// Nalle Puh//
:-) Ja, vi tycker också det
Det kommer snart fler bilder från WW… Håller på att sortera…
anne.nordstrom@lsn.se
**
Har du även bilder på burmor från andra uppfödare, dvs utländska? Skulle vara intressant att se mer av dessa.
// Ilga
Förlåt alla om det blir för många bilder på oss och våra katter, men det här var ju liksom min berättelse från WW 
Jag ska inte lägga in fler.
anne.nordstrom@lsn.se
**
Vad??? Du har väl inte lagt in många bilder och har därmed inget att be om förlåtelse för
. Visa fler bilder, det är jättekul att se.
// Nalle Puh//
Instämmer med #23, mer bilder åt folket! Älskade bilden med burma i svensk body
vilken blick du fick, hehehe. Bara roligt ju fler bilder du lägger upp, på dina och andras burmor! Såg förresten att Sverige har fått WW 2015, hoppas att det blir riktigt många svenska burmor där då!
Det var inte meningen att kritisera Annes bilder på egna katterna, men dessa ser vi som bor i södra Sverige väldigt ofta på utställning. Sen är det naturligtvis roligt för andra att se bilderna som bor i andra trakter.
Som uppfödare tycker jag att det är intressant att se bilder på uppfödares katter från andra geografiska områden och WW 2012 var ett bra tillfälle att fota, så det var därför jag efterlyste foton på sådana.
// Ilga
Jag tycker att var och en ska ha rätt att sätta in vilka bilder de vill så länge de inte är stötande på något sätt. Om man tycker en tråd är tråkig av någon anledning så behöver man ju inte följa den. Jag tycker att det är roligt att det händer lite här på sajten och att tonen blivit mycket bättre. Hoppas att det får fortsätta att vara så. Sen tycker jag att det är roligt med ALLA bilder, framför allt de på min egen kisse

.
// Nalle Puh//
Om Ilga önskar se utländska burmor så har det rapporterats flitigt på flera olika grupper på bl.a. Facebook
# 27 Jag har redan dessa grupper, men tack för tipset!
WW 2012 var ett utmärkt tillfälle att fota burmor då många var på plats.
// Ilga
Ja skulle också gärna se bilder på fler burmor.. ;-)
#28 och #29
Alla bilder i tråden är från http://www.macskaegyesulet.hu/ eller WW'12 officiella hemsida http://photos.worldcatshow2012.com/ så där kan ni säkert se bilder på mer burmor
Det är sällan man har tid som utställare att leka paparazzi
Grattis till alla fin fina resultat. O mer bilder ser jag gärna. Klart man blir lite "ego" o vill visa sina egna fina. Det är väl fritt att lägga in. O fritt att läsa.
Åh den här måste jag ju bara visa
Det är på min son Johan och hans Sofia (Kungsgardens Bengaler) tillsammans med vår blåsköldpadda, Luna-Tick.
Kärlek!
anne.nordstrom@lsn.se
**
Verkligen!
Sånt blir man glad av.
// Nalle Puh//
# 30 Nix där fanns inga bilder på burmor.
# 32 Alltid rart med kärlek! Undrar en sak: Luna-Tick fanns inte i utställnings- katalogen. Hur kan hon då vara på plats i utställningslokalen? Ngt som jag har missat?
// Ilga
Elvira på domarbordet 
anne.nordstrom@lsn.se
**
# 32 och # 34: Om ngn mer än jag undrade var blåpaddan Luna-Tick med som sällskapskatt, enligt uppgift.
// Ilga
#37 Ja om katten inte är med i katalogen så är det väl den enda logiska förklaringen
# 38 Det kan finnas ytterligare förklaringar, men det ämnar jag inte gå närmare in på.
// Ilga
Och det är viktigt att diskutera och ifrågasätta av vilken anledning?
Real stupidity beats artificial intelligence every time
Grattis till Sarah och Anne iaf :) Och roligt med fina bilder på vackra katter (även om ni inte kommer få ner mig i burmaträsket ;) )
Real stupidity beats artificial intelligence every time
#39 Jag har också undrat detsamma… vad har det för betydelse, lixom 
Jag vet inte om TS har gått ur här, men jag ser också gärna fler bilder!
Eva
med burman Nilla och bombayen Siri
#39 och #40
Jag ser inte heller relevansen av att veta något om den katten?
Nejdå jag är kvar
Och här kommer en bild till… Den är tagen i den svenska ringen…sådär någon gång på söndageftermiddagen… oj va trötta vi är nu…
Men vi har haft sååå trevlgt hela helgen 
anne.nordstrom@lsn.se
**