Vad har ni till hands vid förlossning?
Alla vi uppfödare har ju säkert saker vi inte vill vara utan i samband med en kattförlossning
Jag har en liten låda fylld med:
Kisskydd
Slemsug
Handdukar
Filtar
Stetoskop
Torkpapper
Soppåse
Våg och skål
Papper och penna
Lite mat till mamma
Värmedyna
Vad har ni andra?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Dessutom har jag en webcamera som hjälper mig i övervakandet, just nu bara för att ha koll på vad min tjej har för sig men senare för att jag, utan att störa, ska kunna se hur det står till i bolådan
Den vänstra lådan under sängen är den ni ser i inlägget ovan
Jag har också
Nagellack
Vaselin/glidslem
Undersökningshandskar
Handsprit
Små tvättlappar http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538/
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Vad gör du med nagellacket? Jag antar att du inte sitter och gör manikyr under kisses födsloarbete
.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Man märker kattungar som är lika så att man kan se vem som är vem, ffa är det viktigt för att se att alla kattungar ökar i vikt som de ska
Tex har jag haft kattungar med smeknamn som vä bak, hö fram 

" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag har samma men dock inget stetoskop..
jag har ungefär det samma men kör med tippex istället för nagelack samt inget stetoskåp o ingen värmedyna. Min erfarenhet att lägger man dom på en värmedyna så är risken väldigt stor att mamman flyttar omkring dom för att det är för varmt. Men nu kanske Burman är känsligare än vad Maine coonen är.
Generellt så älskar ju burma värme, och en värmedyna är verkligen lyx tycker mina om vi råkar lägga en i sängen eller soffan
I bolådan har jag en värmedyna som enbart täcker halva botten, tycker att honorna brukar alternera mellan att ligga på den varma och svala delen, däremot ser jag att kattungarna gärna samlas på den varma när mamma lämnar dem. Jag använder den i princip bara första 1-2v och bara under de kalla årstiderna, inte mitt i sommaren
Jag tror att det är viktigt att kattungar och hona själv kan reglera värmen och skulle inte använda en värmedyna som täcker hela bolådan
Min låda innehåller ungefär samma saker, mina viktigaste saker är nog tvättlapparna, slemsugen, handskar ooch glidslem och värmedyna.
Värme är ju a och o om man har en unge som är liten och svag, är de starka och pigga behövs oftast inte värmedynan. Men om kattungen inte är varm så kommer alla dina insatser vara förgäves. Tex fungerar inte matsmältningen på en kall kattunge, så om du matar den så kommer den snarare ta skada av matningen..