Burma iFokus

Burma

Etikett: avel-uppfödning-och-genetik
Läst 1364 ggr
Sarah-S
2

Erfarenheter av Suprelorin

Är det fler uppfödare här på forumet som har erfarenheter av Suprelorin? 

Jag har just nu en honkatt och en hankatt som har haft det i ett par månader, hittills har det haft god effekt

Hankatten är som "kastrerad" och har slutat spraya, han är lugn och harmonisk och hans pungkulor har krympt Tungan ute Man kan på intet sätt märka att han fortfarande är fertil. Ska bli intressant att se hur länge effekten sitter i och hur snart efter det han kan producera kattungar igen

Honkatten är det samma med, hon har inga löp och är mer som en kastrerad katt med större aptit. Lagt på sig lite trivselvikt
Jag räknar med att hon löper igen om ca 2 år

Berätta gärna om era erfarenheter, hur länge satt effekten i? Negativa och positiva erfarenheter

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

yrsahed
3

En dum fråga: vad är det gör något

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

Alchymist
3

Hanar skulle jag sätta in suprelorin men aldrig på honkatter, det har visat sig öka risken för pyometra och det är en risk jag inte tänker ta.

Jag personligen ser ingen fördel med att "chippa" honkatter då det dels kostar avsevärt mer när det är relativt lätt att administrera p-piller till katter för en bråkdel av summan. Sen kan du heller inte påverka när hon ska komma i löp igen, tänk om hanen du ska para med börjar strila och måste kastreras?

ilga
3

#  1 Ett chipp som sätts i nacken och avsöndrar hormon med jämna mellanrum. Detta gör att katten blir som en kastrat, dvs hankatter slutar strila och ropa på nätterna. Honkatter löper inte. Båda lägget på hullet litet, men det är nog väldigt individuellt hur mkt. Kinder och testiklar krymper även på hanarna.

// Ilga

Sarah-S
3

#2 Intressant att det skulle öka risken för pyometra, har du referens till de studierna? Vi hade nämligen Virbac hos oss för en kort tid sen och få fanns inga sådana uppgifter Eller är det hos gemene uppfödare de erfarenheterna finns? Jag har satt Suprelorin på den hona jag inte har för avsikt att para inom de närmsta åren, ser ingen anledning att ge henne P-piller under så lång tid P-piller däremot ökar ju risken för både pyometra och juvertumörer Jag ser heller ingen anledning att i panik kastrera en hane när man istället har möjlighet att sätta Suprelorin för att kunna ha kvar den i avel, en mycket tilltalande möjlighet att ha tid att utvärdera avkommorna innan man går vidare. Och anledning till att den hanen som nu har chip inte är kastrerad

Alchymist
3

Min veterinär sa senast att rapporter visat att det ger en ökat frekvens av pyometra, jag tror det är Eva Axnér SLU som hon talat med men jag ska kolla namnet på veterinären så det stämmer, återkommer om detta.

Som sagt jag kommer aldrig använda suprelorin på mina honkatter av flera skäl.

yrsahed
3

Jag kommer inte använda det på några av våra avelsdjur. Jag tycker man experimentera med djurens liv.

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

Sarah-S
5

#6 Igår visste du inte vad Suprelorin var och idag anser du att man exprimenterar med djurens liv.. får man fråga på vilka grunder du kommit till den slutsatsen? Har du tagit del av de studier som är gjorda? 
Ger du p-piller till dina honor när de inte ska paras?