Køge, Danmark 26-27 januari
I helgen var jag i Danmark med min Cafka för att "plocka" lite utländska cert.
Efter 2 CACIB i Sverige var hon stoppad så det var bara att planera in en lämplig utställning utomlands.
Sen de nya reglerna för införsel kom så föredrar jag Danmark framför vårt grannland i väst
Och inte blir det ett sämre alternativ av att man har nära vänner som bor vid gränsen. Övernattning löst utan problem och dessutom trevligt umgänge och mycket kattsnack
På lördagen var vi 5 burmor på plats
BUR n
SW10 Pia-Pizzi's Beatrix Kiddo, JW CAGCIB
BUR a
GIC S*Mad About Sister Starseeker CACS
BUR b
S*Milli Notti's Rimini EX1
BUR c
S*Pia-Pizzi's Snickerdoodle CAGCIB
BUR h
HU*Alba Regia Cafka INT CHAMPION, NOM
Alla tog sina cert som planerat och jag hade Cafka i panel. Best In Show gick till en fantastisk Russian Blue
Och på söndagen kom ytterligare några burmor
BUR n
SW10 Pia-Pizzi's Beatrix Kiddo, JW CAGCIB
Perlita av Pursulf ex 2
BUR a
GIC S*Mad About Sister Starseeker CACS
BUR c
S*Pia-Pizzi's Snickerdoodle CAGCIB
CH*Shine of Burma Whisper of Love CACIB Int Champion
BUR e
Silkbear Monet CAPS NOM
BUR h
HU*Alba Regia Cafka CAGCIB NOM
Även idag fick våra katter sina cert, vilket ju var syftet med hela resan, och Cafka var i panel igen som lite grädde på moset, Best In Show till samma vackra Russian Blue
Jag har varit i Danmark innan men är ändå förvånad över hur dålig deras burpark är, burarna saknar botten och står på träskivor som inte kan rengöras ordentligt och desinficeras. Och dessutom luktar väldigt illa
Jag fick börja med att torka av botten och papprena blev bruna av smuts 
Dessutom sattes det inte upp någon avskärmning bakom eller på sidan av burarna vilket jag tycker kan skapa onödigt mycket stress för katterna.
Som tur är har man ju ett rejält byrskynke och kunde klä in väggarna ordenligt och skapa en lugn vrå till sin katt. Tur att de ändå är vana vid den här miljön sen innan.
Nästa gång jag åker till Danmark ska jag be om att få ha en egen bur, det känns bättre än det som erbjöds i helgen.
Nu tuffar vi på här hemma i Sverige innan det kommer att bli dags för nästa gäng katter att åka utomlands för sina cert framåt sommaren
Och då hoppas jag att väglaget är bättre än det vi hade på hemvägen igår 
Resan hem tog dubbelt så lång tid som på nervägen pga kraftig blåst, snöfall och oplogade vägar. Men bättre sent än aldrig som man brukar säga
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Det blev vinstrikt på burmerna det var bra. Det var bra Sara att ni tog det lungt när ni körde upp så ni kom hem ordentligt
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Grattis till alla burmorna!
// Ilga
Grattis till certen och grädden :)
Vi kanske ska ta en Åbo-tur när det är dags nästa gång? 
Real stupidity beats artificial intelligence every time
#3 Ja Finland vill jag prova också 
Grattis Grattis till alla burmor och deras ägare.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//

Grattis till helgens resultat.
När vi ställer ut i Danmark har vi vit vaxduk som vi hänger runt om våra burar + att jag lägger vaxduk i botten. Jag hänger det blanka in mot de andra burarna + det blanka ner mot bordet. Hemkommen kör jag vaxdukarna i maskinen på 60 grader. Bara ett litet tips.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
#6 Tack för tipset!! Det ska jag komma ihåg nästa gång jag ska ner till Danmark om jag inte får ta med egen bur
Tack Yvette!! Det var ett jädrans bra tips!!
När vi kom så var alla masonitskivor dessutom slut…
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

Masonitskivorna är ett h****te att sätta upp och har de inget att fästa dom med så ska man balansera dom på bordskanten. Ibland har de trillat ner på golvet och katterna har blivit rädda. Deliza vill gärna ligga bakom burskynket och då vill jag gärna ha något mellan burarna.
Vi lyfter ner burarna och fäster vaxduken med klämmor. Innan vi sätter upp burarna lägger vi vaxduken på botten och den hålls fast med buren - alltså kan katten inte krypa under.
Det är bra om vi kan hjälpas åt.
/Yvette

Grattis till alla fina resultat ! :) Hoppas alla kom hem väl med tanke på busvädret som drog in igår.
Uschh, håller med att burarna i Danmark brukar vara ganska orena. Jag ställde bara igår och buren jag skulle ha var inte rengjord från gårdagen, sand överallt m.m. Brukar ta med mig tidingspapper eller engångsunderlägg för skötbord och täcka golvet iallafall. Men tack för tipset med vaxduk! låter jättebra :)

Bortset fra Darak tillader alle danske klubber, at udstillerne medbringer egne bure
Flere af burparkerne er meget gamle og slidte og klubberne har ikke penge til at udskifte så hurtigt som de gerne ville, så jo flere udstillere, der kommer med egne bure, jo bedre - så slipper de sætte de værste af burene op.
Katteklubben (der var arrangør i weekenden) er begyndt at sælge lotteri til fordel for ny burpark, så de er godt klar over det
Racekatten er begyndt at udskifte sine, men det er dyrt og Racekattens tidligere kasserer løb for et par år siden med kassen og ca. 800.000 danske kroner, hvor en stor del faktisk var øremærket til nye bure.
#11 Ok, det är ju tråkigt att inte ert förbund går in och köper en burpark. Har inte Felis Danica möjlighet att hjälpa till med det?
Den kan ju turnera som den inom SVERAK, Danmark är ju geografiskt ganska litet
Yvett. Hur många meter behövs
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Grattis alla till de fina resultaten!

Du behöver 3 m till utsidan av buren (75-150-75) om du har en dubbelbur, till botten behöver du 1,5 m x 60 cm och om du har en enkelbur behövs en bit på 75cm x 60 cm till mittgallret.
Jag köpte vit vaxduk på Jysk och den ligger på 140 cm.
http://jysk.se/inredning/bordstextilier/vaxdukar/vaxduk-erla-140cm-vit
/Yvette
# 6 Jättebra tips med vaxdukarna! Tack så väldigt mkt!
// Ilga

#12 Hver klub har sin egen burpark, der opbevares centralt for den del af landet, hvor klubben holder sine udstillinger (dvs. på hver side af Storebælt). Jeg kan ikke forestille mig, det ville være en succes for alle fire klubber at dele en burpark og Felis Danica har ikke penge til at hjælpe.