Domare vs standard
Fick en liten tankeställare här om dagen som fick mig att undra på om inte vissa domare (speciellt i kategori III) skulle behöva testas i sina kunskaper om de olika raserna.
Först säger en domare att ögonen är 15 poäng på burma. Sen, i en jämförelse mellan två burmor där domaren säger att den ena har bättre färg medan den andra har bättre form, påstår vederbörande att de på grund av detta är jämställda vad gäller ögonen.
Alltså, för det första är det väl 20p på ögonen. Sen står det tydligt i standarden att form, storlek och placering är viktigare än färgen.
Sedan ska tilläggas att den med bättre form var betydligt äldre än den med bättre färg. Även här är ju standarden tydlig i att äldre katter tillåts ha en blekare färg.
Visst vet vi att vissa domare har sina "favoritraser", som de är mycket kunniga i. Det är ju inte konstigt egentligen, eftersom man oftast lär sig bäst det som intresserar mest. Men att inte kunna standarden bättre än så tycker jag är beklagligt.
Så tillbaka till min fundering. Per idag så kan jag bara se att domare får nån typ av frågeformulär tillsänt var tredje år, jag hittar inget om regelbundna prov eller ens att frågeformuläret ska delas ut och ifyllas med någon närvarande. Faktum är att de har tre månader på sig att svara på formuläret. Borde inte kunskaperna uppdateras regelbundet? Kanske ett krav på visst många timmars fortbildning skulle införas? Exempel: För att få lov att fortsätta kalla sig advokat så måste man visa att man fortbildat sig visst många timmar per år.
Vad tycker ni? Hur ser kunskapen ut bland domare egentligen? OBS! att inga domares namn skall hängas ut här!
- Never argue with an idiot; he will drag you down to his level and beat you with experience -
Ja set är inte helt fel att de blir uppdaterade. Eller de för göra tester så de kan dömma de olika raderna. Och lära sig att de ska vara neutrala. Inte döma ägarna/uppfödarna utan katten som de har på sitt bord.
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Domaren inte skall jämställa ögonens form + placering och ögonfärg då standarden säger att form + placering är viktigare. Sen kan det kanske vara lätt att missa om det är 20 eller 15 poäng för ögonen då just kategori 3 rymmer flest raser. En smärre avvikelse.
Du säger inte vid vilket stadium jämförelsen gjordes, samma klass, BIV uttagning eller till NOM vilket kan ha sin betydelse hur en domare resonerar.
Det hela kan kanske exemplifieras av 2 burma honor i samma klass och avgörandet blev till fördel för den som hade bättre ögonform men även bättre öronplacering.
Nästa exempel blev det tvärtom: vid uttagning till NOM föredrog domaren en blå hona med bättre ögonfärg före en brun med sämre ögonfärg, men bättre ögonform och typ. Denna hona var äldre. Jag gissar att förklaringen var att en burma med bättre ögonfärg har lättare att hävda sig i panel än en som inte har så bra ögonfärg.
Det borde inte vara så men fortfarande är en del domare fixerade vid ögonfärg.
Jag är inte så insatt i vad gäller regler för domare men jag har för mig att en domare för att få lov att döma, måste varje år döma minst 2 eller 3 gånger.
Här kan kanske ngn annan berätta mer?
// Ilga
Oavsett vad standarden säger så är det en subjektiv sport med personligt tyckande och smak. Det finns helt enkelt inte ett rätt eller fel utan det är en individuell tolkningsfråga. Men en riktigt bra katt är ju riktigt bra och står sig i konkurrensen oavsett domare, vilket man ser ute på utställningarna. :)
Och det är trots allt ytterligare 80 poäng i en bedömning på en burma.
Att däremot som #1 skriver att det beror på ägaren? Nej, har man inte högre tankar än så om domarna så är det bara att beklaga och ger mest en bitter eftersmak.
Real stupidity beats artificial intelligence every time
Men som #3 säger så är det tycke o smak som styr till sist. Gillar domaren ögon så slår ögon en bättre färg o tvärt om. På två katter som är imbördes lika enl domaren måste dom ju gå på vad dom själva prioriterar.
Sen tror jag mycket väl att vissa ägare kan inverka. Speciellt på svenska domare då en dommare ofta känner den som är störst inom rasen. För visst finns det stora inom vissa raser? Samtidigt som dom troligen har de bästa då dom har större urval samt har ögonen att se vad som borde utvecklas rätt.
Vi har det "problemet" inom hundvärden. Stora kända uppfödare går liksom i en egen klass. Vi vanliga har bara tur om vi ska slå dom. Samtidigt som det för oss amatörer inom hundvärlden inte är det lättaste att få köpa en blivande champion. Uppfödaren kan sina linjer o vet nästan vid födseln att denna valp är något särskilt o antingen behålles den. Eller säljs till någon nära bekant.
Men kattvärlden kanske inte är så ännu?
#3 har rätt!
Det är en personlig smak i många fall och jag har lärt mig vilka domare jag inte åker för eftersom vi inte delar samma smak om hur en burma ska se ut, det är att kasta pengar i sjön :-) Men det är tur att det finns domare som också gillar mina burmor så pass mycket att de vinner i panel ändå ibland. 
#3 har en bra poäng. Domare går mycket efter personlig smak och ibland går den lite stick i stäv med standarden.
Men hur ska man göra något åt det? Ja det är frågan, man kan ju inte gärna kritisera domaren på en utställning men jag hoppas att domarkonferenser har som uppgift bla att diskutera standard och framförallt hur den tolkas.
Jag har råkat ut för att domare inte tar fram min bästa katt till nominering enbart pga av hennes ögonfärg. Hennes utställningsframgångar började när hon var 4 år och självklart var inte ögonfärgen då något att skryta om. Men de flesta domare gick efter att hon i de flesta andra avseende var en mycket bra burma.
"ögonfärgsdomarna" har jag ju noterat vilka de är, men samtidigt kan jag inte tycka att de dömer fel eftersom jag antar att de katter de premierar också har sina förtjänster och förtjänar sin nominering.
Ansvaret som jag tycker ligger på oss utställare/uppfödare är att man är trogen standarden och inte riktar sin avel mot felaktigheter som ger framgångar på utställning. Men det är svårt att veta hur långt man ska dra det. Jag föredrar ju ett extremt utseende som ändå stämmer med standarden, en del andra vill inte gå så långt..
Jag jobbar fortfarande efter samma idealbild av hur en burma ska se ut oavsett vad domaren dömer men skulle säkert börja vackla om domarna plötsligt tycker att alla mina katter är dåliga.
Vad gör vi då?
Idag finns det en del burmor som börjar gå åt det runda och snälla hållet i sin look, ofta har de en tilltalande profil och mycket bra ögonfärg. Men saknar det typiska burmalooken
Jag vill ju gärna inte att våra domare börjar premiera dem men ser en klar fördel med att ta in dem i aveln för att förbättra det vi har utan att tappa looken.
Jag har ju själv 3 katter (2 importerade, 1 svenskfödd) men mycket bra ögonfärg och domarna blir ju verkligen förtjusta när de ställs ut. Så målet för mig är ju självklart att försöka jobba in ögonfärgen i mina linjer som jag tycker (utan att vara självgod) har mycket bra burmalook.
Så för min del så är planen att presentera katter med både korrekt ögonform OCH ögonfärg i framtiden. Då tror jag (hoppas definitivt) att domarna kommer att gå på uttryck om katterna är jämngoda i övrigt
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag också att de dömer mycket efter din smak . För hade bara hållt på standarden så skulle sama Katrina hela tiden ( nästan)
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Jag har medvetet inte skrivit så mycket om varken domare eller katter, för att det var inte så mycket det jag ville sätta fokus på. Jag kan säga att ingen av katterna var mina, så jag tycker nog att jag hade en mycket objektiv och onyanserad uppfattning när jag lyssnade på bedömningen.
Jag har varit oenig med domare många gånger (vem har inte det?), men ändå sett det som att förklaringen de lämnar för sitt val, till ägare och publik, oftast visar att de tänkt till och vet vad de gör. Det är mycket sällan jag reagerat på en domares val och faktum är att jag själv hade svårt att sätta den ena framför den andra i det här fallet. Självklart så kan domare ha preferenser som man märker av och för mig känns det OK, så länge som de verkar besitta den kunska de ska ha.
Men i det här fallet reagerade jag på att avgörandet förklarades med något som helt strider mot standarden. Hade h*n sagt, som förklaring till sitt val, att den ena hade bättre pälskvalitet eller rundare top eller liknande så hade jag köpt det rakt av.
Jag menar att om en domare ser katterna som likställda poängmässigt i övrigt, så kommer dennes kunskap om vad standarden säger om de olika delarna (i detta fall ögonen) ha stor betydelse. Om domaren poängmässigt likställer färgen med formen på ögonen i ett sådant fall, så kommer det bli "fel".
Vad gäller domares preferenser i övrigt så tycker jag nog att raspreferenser är tydligare än ägarpreferenser. Jag kan inte säga att jag märkt något av att vissa ägare/uppfödare prioriteras, däremot märker man ibland att vissa raser föredras hos vissa domare.
Innan man kan förlita sig på att alla garanterat kan allla standarder och följer dem, så måste man helt enkelt lära sig vilka som föredrar burma, vilka som föredrar annan ras, vilka som dömer enligt standard (oavsett ras) och vilka som dömer lite "hejsan hoppsan". Just för tillfället ligger iaf denna domare i min "hejsan hoppsan"-kategori 
- Never argue with an idiot; he will drag you down to his level and beat you with experience -
# Så bra att # 6 arbetar med rätt ögonform och fin ögonfärg! Det har jag gjort länge. Då arbetar vi åt samma håll. Och nu har jag till min glädje lyckats!
// Ilga
Åhh… Sååå fin hon är!! Va det inte så att många katter från södra europa har bra ögonfärg men rundare ögon? Burman ska se grinig ut e vad jag tycker och de gör de inte i runda ögon.
#10 Men glöm inte att öronens form och placering också måste följa med… De ska sitta lägre än på på dem som bilden visar, så att öronens ytterlinje bildar en trekant ner mot nosen! Läs standarden!
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
Ballerinan tittar på en vippa och då åker hennes öron upp när hon tittar intensivt på den. Fotot är inte taget för att illustrera hennes öronplacering utan hennes ögonform och ögonfärg.
//Ilga
Jag är ju ingen expert ännu men jag tycker alla tre kissarna är jättefina.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Åhhh så fina 14,15,16# älskar den ljusare bruna färgen också!!! 17 är säkert också fin men för mörk i färgen i mitt tycke.
#14, 15 Ja de bilderna visar ju bättre hur hon ser ut… Men svårt att avgöra på bild hur en sån liten söt bebis kommer att utvecklas. Kanske man får se henne live framöver?
#16 Hon är helt fantastisk! Till och med korrekt tilt på öronen!
#17 har jag sett "live" och hon är en av de snyggaste burmorna som finns!
#19 alla tre har korrekt brun färg, men det är ljusförhållandena vid fototillfällena som spelar oss ett spratt… Lilla bebisen är såklart ljusare än de vuxna 
___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar Anne Nordström S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**
# 11 och 16: Tack för de vänliga orden om lilla Ballerinan! Hon är en mix av europeisk burma och aussi. (Ögonens form från europeisk och färgen från aussi burma).
# 16 Har alltid tyckt att Puma var en mkt snygg burma. Synd att hon inte finns med oss längre.
# 20 Det är inte alla gånger foton gör en katt full rättvisa i datorn. Det gäller både fotovinklar och färger.
Kattungar växer ur sig och i sig. När det gäller kattungar vet man inte hur de kommer att se ut som vuxna. Vissa honor t.ex. behöver få ett par kullar för att vara fullt utvecklade. Ibland kan föräldrarnas utseende ge en viss ledning.
// Ilga
Vackra katter alla tre!
Din katt Ilga har fin ögonfärg och jättefin ögonform. Just ögonens form verkar vara något som burman är på väg att tappa. Förr hade de allra flesta burmor korrekt ögonform.
Puma måste ha varit en verklig bra burma! En sådan som man får rysningar av när man ser på foton och på utställningar.
Fisen är en favorit för mig. Första gången jag såg henne, har tyvärr bara sett henne på bild, blev jag helt såld. På bilden i #17 är hon absolut inte för mörk i färgen.
#22 Tack!
Fisen är den snyggaste katt jag nånsin fött upp, tyvärr är hon också ett "måndagsexemplar" och vi älskar henne villkorslöst efter allt vi gått igenom med henne
#23 Ja, denna fantastiska lilla Fis *kärlek* Hon var inte gammal när jag såg henne första gången, bara en liten fis 
Real stupidity beats artificial intelligence every time
#22 jag utgår från att du inte är kattdomare och inte då ens sitter du väl inne med någon ansolut sanning. Fisen som hon kallas här är säkert hur fin som helst och kanske inte så mörk i verkligheten som på bilden eller så är hon det men om min personliga åsikt är att hon är för mörk på bilden sp är hon det och det ger inget uttymme för att du ska komma efter och säga att hon inte är det. Är din åsikt den rätta? Har du sanningen om vad jag tycker är rätt färg!? Du får gärna framhålla en åsikt men säg aldrig till någon annan att deras personliga smak är fel!!
#25 Du får gärna tycka att hon är för mörk på bilden
Till skillnad från de andra bilderna (?) ser det ut som om min bild är tagen utan blixt
Färg är mycket subjektivt på bild och en brun burma ska aldrig förväxlas med en svart katt
Lägger in ytterligare en bild (Fisen) för att visa på en god profil och örontilt, saknad av lite höjd på pannan dock
Nej, jag är inte utbildad kattdomare, precis som du Agata L skriver men burma kan jag utan och innan. Jag kan burma så bra att jag mycket väl skulle kunna döma burma på utställning :)
Det finns bruna burmor som är mycket mörka. Men bilderna på Fisen visar inte en brun burma som är för mörk! Att du tycker att hon är för mörk är din egen subjektiva bedömning. (Vilken vem som helst kan ifrågasätta. Det är trots allt ett diskussionsforum.) Domare och uppfödare har standarden och standardens tillämpning att förhålla sig till och enligt dessa skulle Fisen, som hon ser ut på bilderna, aldrig kunna anses vara för mörk.
Din personliga smak får du gärna ha i fred för mig. Den har ingenting med min bedömning av Fisens färgnyans att göra. Det har inte heller min personliga smak.
Personligen skulle jag inte ha haft något emot om att äga henne. Även om hon är ett "måndagsexemplar". Hon är en fantastiskt vacker burma!
Min smak gällande färg har inte alls med rätt eller fel att göra utan är i mitt tycke. Min smak ger inte utrymme för diskussion inte ens i ett duskussionsforum. Det är högst personligt lils väl som om man tycker om sköldpaddsfärgade katter eller ej eller du brukar tala om för de som föredrar solida färger att de har fel!?!? I så fall är det en väldig tur att du inte är domare.
#29 Djungelkotten har all rätt att påpeka att katten på bild i #17 inte är för mörk eftersom vi i tråden diskuterar Domare vs standard.
Och enligt vår rasstandard för burma har katten korrekt färg, hon är dessutom den äldsta av den som visas på bild vilket påverkar nyansen
Din personliga åsikt om att du föredrar ljusare brun är också helt i sin ordning men är subjektiv och har alltså inte med standarden att göra