Ögonens form

Som uppfödare följer man ju varje kattunges utveckling noga, och ffa när man ska behålla någon till sig själv som tänkt framtida avelskatt är det små detaljer man fastnar vid. Men jag har för vana att inte välja tidigt.
Hos mig får man heller inte tinga kattunge förrän de närmar sig 8v, eftersom jag vill försöka hitta rätt köpare till varje kattunge.
Och då måste man ta hänsyn till många faktorer, och vid just utställningsintresse vill man ju se hur katten utvecklas utseendemässigt
Här är lite fler bilder på kattungar där man sett deras fina överlinje (och look) tidigt och även bild som vuxen
Blå tjejen till vänster på denna bild har en fin sur look med bra ögonform, GIC S*Mad About Sister Starseeker
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Här är en bild på 4 kattungar, de två till vänster är kullsyskon och de två till höger är syskon ur en annan kull
Den till vänster valde jag att behålla, de andra såldes som sällskapskatter till personer som inte hade uttalat utställningsintresse
Från vänster: GIC S*Mad About Y Angourie Point, S*Mad About Y Flat Rock, S*Mad About Singapore Sling och S*Mad About Sonic Screwdriver.
Jaa, kan vi inte få lite fler bilden på sur-looken. 🙂
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//

Vilka grymma blickar ;) Håller med dig, man ska helst vänta och se utvecklingen av kullen innan man bestämmer sig för att kanske behålla någon själv till avel/utställning, mycket hinner hända under kattungetiden..
Här är en bild på min tjej Alexia några år senare .. tyvärr har hon tappat ögonfärgen med åren (4 år gammal nu), om man ändå kunde få tag i ett par linser vore bra hehe ;) .. hoppas på att min hane kan prägla lite av sin ögonfärg till framtida avkommor .. hoppas kan man alltid :)
#14 😂 och vad är det här för en liten sötnos då?
// Nalle Puh//
#14 Hahaha!
Då kanske det inte är så tokigt att låna mina hanar sen, verkar ju som om vi strävar efter samma look 😉
#13 Ja färgen är ett gissel men så länge vi är medvetna om det så kan vi jobba på det 🤦♂️
#15 Det är en korthårig Selkirk Rex-variant (dvs utan lockar) som övar på sin grymmelook… 🤪
Real stupidity beats artificial intelligence every time

#14 Vilken grymmis! :)
Rasfoldern för burma hos SVERAK
http://www.sverak.se/nya/Index_klubb/Blandat/Rasbilder/BUR.pdf
Representativ bild?
Nej, ingen representativ bild. Vem har tagit beslut om den? 🤔
Real stupidity beats artificial intelligence every time
#21 Jag vet inte om det är arbetsgruppen som gjort det själva eller om någon rasklubbsrepresentant fått tycka till?
http://www.sverak.se/nya/Index_klubb/Blandat/Rasbilder/rasbilder.htm
Får vi inte se några fler surisar? Jag älskar bilder.
// Nalle Puh//
Jag har nog inte så många bilder att bjuda på från kattunge till vuxen tror jag.
De som flyttar får man ju ofta bilder på men mer i vardagssituationer som kanske inte visar deras uttryck
Men några har jag kvar
Kattunge med korrekt ögonform, mamma till Ed
Ja det var några snygga burmor med surlook men omättlig som jag är så vill jag gärna se fler. Finns väl massor med burmaägare i landet från norr till söder som också har några att visa upp. Dessutom är det ett bra tillfälle att göra lite reklam för burmakatten. Aldrig fel.😉
// Nalle Puh//
Har kontaktat SVERAKs arbetsgrupp vad gäller fotot på burman som visades i # 20. Jag anser inte att det är en representativ bild på en burma. Vi har inget rasråd för burma hos SVERAK och gissningsvis kan det bero på det varför ingen har frågat burmafolk om en bild.
// Ilga
Härligt!!! Vilka fina katter ni har/haft . Man blir ju lite bebis-sjuk och eftersom jag pratar mig varm för burman så är det ju kul om folk har nåt att titta på när de går in här.
// Nalle Puh//
OK et par fotos mere.
Monet creme hane, bedstefar. Take a Chance hona, mamma, Allure hona, dottor. 3 generationer med super ögonform och färge.
Alle blev udstillet i Helsingör, og alle nomineret
Anne Marie "Bjelke"
Så fina burmor vi har 😃
Ja vi har ju det, så det är dags att visa upp dem lite mer. Folk kikar runt på de olika kattsajterna i jakten på just denkatt som skulle passa i deras hem. Då måste vi ha nåt att visa upp, tycker jag. Det roliga , just med surlooken är ju att det inte är en sur eller arg katt utan en så himla pigg och glad katt som får en att skratta även när det känns som mest eländigt. Sååå alla här i Sverige och i våra nordiska grannländer, visa upp era burmor lite nu och även sen. Mer bebisar också
// Nalle Puh//
Nä det är bra. Visa upp dem bara 😃. Sen är det nåt speciellt med de bruna. Sååå vackra.
// Nalle Puh//

Härlig burmalook!
// Ilga