Vaccinering
Har ikväll diskuterat vilt med en god vän (som inte har katt) angående vaccinering mot kattsnuvan,kattpest och herpes. Han anser att katterna mina inte behöver vaccineras årligen då de är innekatter och inte åker på utställningar.
Jag tror att jag borde göra det ändå för att , ja det vet jag inte. För att nån katt därute på gatan kanske nyser på mig och så smittar jag dem. Näää men hur resonerar ni. Har man uppfödning så har jag förstått att man bör göra det men annars. Vad säger ni.? Vore kul om man fick svar från både uppfödare och icke-uppfödare för att höra hur ni resonerar. 
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Risken att en innekatt som inte har kontakt med andra katter smittas av kattsnuva är liten. Det krävs mer eller mindre direktkontakt med smittämnena. Däremot är kattpest väldigt lätt att ta med sig in till katten via skor, besökare mm. Det kan leva upp till 2 år i miljön och överlever de flesta rengöringsmedel.
Det man däremot ska vara medveten om om man skulle välja att bara vaccinera sin katt mot kattpest vart tredje år är att vissa försäkringsbolag inte täcker vård vid kattsnuva om man inte följt tillverkarnas rekommendationer.
Jag personligen vaccinerar ju årligen pga att jag ställer ut och föder upp, men jag tror ändå att jag hade gjort likadant oavsett vad jag gjort med mina katter.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Kan katter bli smittad av parvoviruset via hundar och hur vanligt är det i Sverige idag? Bra att tänka på det där med försäkringen , hur den gäller. För tänk om!!!
// Nalle Puh//
Katter och hundar har olika typer av parvovirus, man har dock sett att ovaccinerade katter kan infekteras med hundens parvovirus.
Rent teoretiskt skulle man även kunna tänka sig att en hund som äter infekterat kattbajs utomhus kan ta med in smittoämnen av kattens parvovirus i sin päls/skägg och på så sätt smitta en innekatt som är ovaccinerad.
Jag tror dock att risken är oerhört låg för att en katt ska smittas av hundens parvovirus, dock inte av kattpest(parvo)
Har en god uppfödarvän som följt alla vaccinationsregler, men likväl fick ngn influensa och flera att katterna blev jättesjuka. Ngra fick tom läggas in på sjukhus.
Skulle nog vaccinera som om jag vore uppfödare. Ibland verkar det inte ens som om det var tillräckligt om oturen är framme.
// Ilga
#3 Det är ju lätt att tro att jag som bor i en stor stad och har innekatt inte ska drabbas men till och med här finns det utekatter, ve och fasa, även om det var ett tag sen jag såg någon. Det är ändå inte allt för längesen jag såg katter på gatorna här på söder och lappar här och var om bortsprungna kelgrisar. Så klart att jag kan bära med mig skit under skorna då. Folk som bor nära våra stora parker släpper ju också ofta ut katterna men jag tror att många har fått upp ögonen och värnar mer om sina djur.
#4 Jag har hört om liknande fall som du beskriver och det är verkligen maximal otur men har man vaccinerat så har man i alla fall gjort allt man kan för sina djur.
// Nalle Puh//
Vaccination mot kattsnuva ger inget 100%-igt skydd, däremot så får katterna oftast mildare symptom om de drabbas.
Vaccination mot kattpest är däremot nästan 100%-igt skydd.