Applaws kattmat
Skriver här då det finns mkt kunskarp
Fick provpåsar på Applaws kattmat idag när jag köpte mat till mina katter. Någon som har erfarenhet av det? Verkar ju vara ett bra foder till bra pris. 80% kött o inget spannmål
Sarahs katter äter det vet ja!
Jag har bara hört gott om det. Tänker prova att smyga in det så småningom.😃
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Sarah var är du ?? ;)
Har hört att många katter verkar kräkas av det. Men min tanke är att det är så gott att de vräker i sej. Det är ju väldigt små bitar.
Den tanken har jag också haft när jag läst om det. När min ena började med blötmat så kräktes hon också upp allt på en gång. Hon kräktes iofs upp torrfodret ibland också för hon hetsåt efter kastreringen. Sarah svarar säkert när hon har tid. Eller kanske någon annan har något att förtälja om applaws??🤔
// Nalle Puh//
Jag pratade igår med en birmaägare som va lite orolig då hennes katter inte längre tuggade maten sen hon bytt till just applaws..
Kanske inte tuggar för att det är så gott ???!!! Spydde katterna också? Det gjorde ju Onyx när hon inte tuggade sin mat.
// Nalle Puh//
Sarah och jag har varit på VeTa-dagarna i helgen som är en kongress för veterinärer, djursjukskötare, djurvårdare, BMA och andra personer anställda på djursjukhus eller liknande.
Hon svarar nog när hon är hemma igan :-)
# 7
Men vad kul. Bra då kan man ju även fortsättningsvis få bra svar på detta forum ;) Med folk som verkligen kan.
🙂
Jag ger Applaws till mina katter eftersom det fodret passar mina referenser när det gäller torrfoder - högt animaliskt innehåll, låg kolhydrathalt och fritt från spannmål
Applaws Chicken är även fiskfri.
Jag har också läst att en del katter har kräkts av fodret, och det är nog så att det inte passar alla individer (som det är med de flesta foder)
Men jag tror att man kan behöva ha en lång och långsam invänjningstid när man byter ut sitt foder till Applaws, ffa om man tidigare gett ett foder med lågt animaliskt innehåll
Det är en ganska stor omställning för mage och tarm att gå från 40-50% till 80% och är man då kanske en känslig individ kan det säkert bli lite bakslag.
Samma fenomen brukar kunna inträffa när notoriska torrfoderjunkies sätts över på blötmat. Diarré och kräkning om mage/tarm får en chock
På pappret är fodret så bra att jag rekommenderar de flesta att testa om deras katter fungerar på det.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ja men hur är det med deras blötmat? Välkommen tillbaka förresten, vi har väntat på dig 😃.
// Nalle Puh//
Jag har läst på Applaws hemsida och där står det "complementary pet food", så det verkar inte vara ett helfoder som tex Mjau/Bozita
Deras köttråvara i blötmaten är Thailändsk kyckling (vill bara poängtera det eftersom många hakar upp sig på det, förklaring finns på hemsidan)
Om man vill ge obalanserad mat (ej helfoder) bör det inte utgöra stor del av det dagliga födointaget.
Ok, är det med paneng curry då eller nåt 😉. Nä, jag ska kolla vad det står men då är jag nog inte intresserad om det inte är helfoder. Tack för svar.
// Nalle Puh//
Haha 😃
Nej jag ger hellre komplett blötmat som tex svenska Mjau/Bozita
Tack för utförligt svar som alltid. Ska nog testa till mina coonisar. Nackdelen är de små bitarna.