Burma iFokus

Burma

Etikettutställning-pälsvård-och-andra-tips
Läst 2991 ggr
burmamys
5

Breed BIS i Örebro i juni

Nu på måndag ska jag anmäla Saga till Nerks utställning i Örebro den 4 juni, då det blir burmaspecial och breed best in show med sidoklasser!🙂

Utställningen är en 2 certutställning och alltså två dagar, 4-5 juni, men det är på lördagen som det är burmaspecial. Burmaklubben fyller 40 år så det blir extra arrangemang med jubileumsmiddag på Best Western hotell.

Hoppas verkligen att det kommer MÅNGA burmor, det behövs 50 st för att det ska bli breed BIS. Det är tydligen en annan utställning i Hässleholm samma helg så jag är ju rädd att en del blir lite bekväma och går på den istället. Men de har ju ingen burmaspecial!😉

Februari 2014 gick jag på min första kattutställning, mest för att få en uppfattning om det var något jag kunde tänka mig att testa för Simon och Saga. De hade också förberett för breed BIS med sidoklasser, men det kom inte tillräckligt med burmor för att de skulle kunna utse någon breed BIS. Några spekulerade i att det berodde på att de ordnat utställningen mitt i vintern. Nu blir det breed BIS i juni, så förhoppningsvis kommer de som höll sig hemma på grund av vädret.

Ska bli jättekul att träffa många olika burmor och alla trevliga människor!🙂Så jag hoppas ni kommer, spelar ingen roll om katten är "utställningssnygg" eller inte, det viktiga är att vi blir många och kan visa upp våra härliga katter! 😃

Simon får stanna hemma eftersom han tyckte det var så läskigt förra året när jag tog Simon och Saga till deras första utställning. Nu har han ju sällskap av Sindra så då blir det inte så ensamt heller. Men Saga verkade tycka det var ganska kul, hon var nyfiken och glad så hon får bli min utställningskatt! 

Om du inte testat utställning förut kan du läsa om mina förberedelser och hur det gick på utställningen i denna tråd:

http://burma.ifokus.se/discussions/54edc693ce12c47eaa0042bd-simon-och-sagas-forsta-utstallning

Anmälan öppnar på måndag, men finns redan nu som pdf med info om domare, anmälningsavgift (300 kr om man anmäler före 11 april), tider, hotell, m.m.:

http://www.nerk.se/images/utstallning/inbjudan_filer/internationella/inbjudan_juni2016.pdf

Enklast är att anmäla sig via sverak, alla som är medlemmar i en kattklubb får sveraks tidning "våra katter" och då står ju medlemsnummret på baksidan. Nr 1 för i år kom för några dagar sedan.

Hoppas det kommer massor med burmor och deras människor, både uppfödare, vana utställningsrävar och förstagångsutställare med pälsklingen i famnen!😃

Vi ses i Örebro 4;e juni!👍

grandma
1

Ja vad trevligt att du kommer  och jag hoppas ju också att så många som möjligt kommer. Är det några som är osäkra på hur det går till så ställer både jag och andra mer vana upp med hjälp både innan utställningen och på plats.

Jag var själv alltid så rädd för att glömma något men det viktigaste är att få med sig katten , vaccinationsintyget(stamtavlan) och bekräftelsen. allt annat kan man skaffa på plats.

Själv drömde jag innan senaste utställningen där jag skulle ha med bedömningssedlarna för GIP, att jag glömt både dem och katten hemma.  😮 😃

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
3

En fördel med just burmakatter när det gäller utställning är att man slipper det hårda slitet med att blöta ner och schamponera, borsta, karda, kamma och föna den stackars katten, något som nästan alla andra katter och ägare behöver utstå. Burmor tar hand om sin päls alldeles själva!😉 

Den som vill kan polera sin burma lite med en mikrofiberduk och/eller ett sämskskinn precis innan presentationen, mer än så behövs inte.

Årets förberedelser kommer att bestå i att fixa inredning till buren, och att försöka träna Saga på den grymma burmablicken… 

Saga kan du visa matte din grymma burmablick?

Nej inte den söta kattungeblicken med uppspärrade ögon… 

Den grymma blicken, Saga!

Precis så! Duktig tjej!🙂

grandma
0

😂😂😂

// Nalle Puh// 

Björksätter
0

Vad roligt att ni ställer ut! Jag har varit på kattutställning en gång för 25-30 år sen och det var mest för att jag råkade passera och gillade djur så jag gick in och tittade. Fattade ingenting men söta katter var det :).

Nell är inte utställningsvarianten enligt Hanna och det gör oss inget alls. Nån grym blick har jag inte sett på Nell än, hon är bara kattungesöt. Hubbe däremot har ofta grymma burmablicken. Han skrämde tom ett barn som var på besök, hon sa han ser arg ut, katten är arg. Vilket han förstås inte var utan han ser ju bara ut så.

grandma
1

Man behöver inte ha utställningsvarianten för att ställas ut. Det många tycker är roligt är att få en bedömning. Min Elsa är ju inte heller "utställningsvarianten"  men lyckades bli nominerad på en utställning.  Inte rätt tyckte jag men det är ju domaren som bestämmer det. 😃 När man tävlar  i skönhet är det ju många gånger tycke och smak som avgör. De flesta katter får ju ändå ett certifikat och det är sällan de säger något väldigt nedlåtande om ens katt.  Tvärtom framhäver de det som är bra.

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Ja det vore jättekul om ni skulle få lust att ta med Hubbe och Nell, eller en av dem, till utställningen! Precis som grandma skriver så behöver inte katten vara utställningssnygg, många (inklusive jag själv) tycker det bara är kul att få en bedömning.😉

grandma
1

För att inte tala om hur trevligt det är att träffa andra kattslavar. 😉😃

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Precis! 

Vill också uppmärksamma er om att webanmälan på sverak inte går att göra om katterna står som fertila fast att de är kastrerade, för då dyker inte rätt klass upp för anmälan (klass 10). Fertil ändras bara till kastrat om man anmäler det till sverak@sverak, eller om katten tagit någon titel som kastrat (alltså inte bara fått certifikat utan den måste  ha vunnit något).

Jag fick därför ladda ner anmälningsblankett från sverak, spara och fylla i, och sedan maila till klubbens utställningssekreterare. För att vara säker på att anmälan kommer in snabbt mailade jag både till min klubbs utställningssekreterare, och till den som Nerk angivit i inbjudan att man ska anmäla till. Och överförde anmälningsavgiften, såklart.

http://www.sverak.se/blanketter/#toc-1

http://www.nerk.se/images/utstallning/inbjudan_filer/internationella/inbjudan_juni2016.pdf

Hoppas många fler anmäler sina burmor så det blir minst 50 burmakatter på utställningen!😃

burmamys
1

Det visade sig gå snabbt att få katterna kastrerade i sverak@sverak.se! Efter bara en halvtimme fick jag mailsvar om att statusen var ändrad! 👍

ilga
1

För min del handlar det inte  om bekvämlighet då jag väljer att inte ställa ut mina burmor som bor i Skåne och jag också. Jag åker aldrig så långt som till Örebro på utst i Sverige i vanliga fall heller utan håller mig i södra Sverige och Danmark. Beroende på att jag har problem att röra mig. Kanske det dyker upp en brun burma hane som jag äger och bor längre norrut. 😃

grandma
1

Det vore trevligt Ilga att få träffa "din " stora bruna kille som bor i norr.  Minns honom väl sen Uppsala för två år sedan.

// Nalle Puh// 

ilga
1

# 11 Den du syftar på kommer nog inte. Jag menade en helt annan hane. Import från Australien. Han bor norrut räknat från Skåne, men absolut inte i Norrland 😃

grandma
1

Aha, trodde det var Simsalabim. Har för mig att det gick bra för honom i Uppsala.

// Nalle Puh// 

ilga
1

Nej, det är inte Zim Zala Bim utan en helt annan gosse. Också kanske sevärd.

Sarah-S
2

Jag har anmält en katt 👍

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
1

Skulle inte Myra kunna gå som burma?

// Nalle Puh// 

burmamys
0

#10 tack för info, då förstår jag att du inte kommer personligen men ser mycket fram emot att se din australiske bruna pojke! Såklart nyfiken på vad han heter?🙂

#15 åh vad roligt!😃 Ska bli jättekul att ses då! Vilken katt tar du med dig? 

#16 vem är Myra?🤔

grandma
0

# 17  Myra är Sarahs hund som är mindre än katterna och brukar ligga i burmahögen. Man ser ingen skillnad. 😃

// Nalle Puh// 

burmamys
0

#18 hahaha! 😄

Sarah-S
0

#17 Det blir Esther. Kattungarna är för små på ett par dagar, så synd för jag hade gärna ställt kull

burmamys
0

#20 oj, frustrerande när det är så nära för småttingarna! Men ska bli roligt att träffa fina Esther! 🙂

TempleBar
0

Jeg håber, det lykkes at få samlet katte nok til at afholde Breed BIS for burmeserne. Det har snart været forsøgt en del gange, men er vist kun sket i Finland 🙂

burmamys
0

#22 det hoppas jag med! 🙂 Om det går i Finland borde det väl gå här med?

grandma
0

Fast Finland har ju bra många fler burmor än vi har i Sverige. Det är en populär ras där liksom korat och Europé. Hade 30 korater hos min domare i Finland och nästan lika många européer.

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Oj är det så stor skillnad?! 🤐

Sarah-S
1

#25 ja verkligen skillnad I Sveriges kanske det är någon korat med ibland, och kanske 5 européer varv 3 hitresta från Finland 😜

grandma
0

Jättefina européer har de.

// Nalle Puh// 

grandma
0

#26 har du nån aning om hur många registrerade burmor de har i Finland? Har för mig att någon hade svar på det för 4-5 år sedan.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

#28 Ungefär som i Sverige men köparna/ägarna ställer ut mer

http://www.kissaliitto.fi/kasvatus/rekisterointi/tilastot

grandma
0

Jag vet inte varför jag fått för mig att de har många fler än vad vi har.? Det är alltså bara så att de har många fler fina och många fler köpare sm ställer ut? Hur många registrerades hos oss förra året? 

Ser att det var 44 registrerade korater förra året. Jösses med tanke på att det var runt 30 på utställningen i höstas.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

#30 Det registrerades 182 st burmor 2015, mellan 178-235st/år har det legat på sen 2010. Frågan är om majoriteten av burmaägarna ställde ut, hur kvalitéen överlag skulle vara då

Inga korater registrerade i SVERAK 2015 eller 2014. 4st 2013, 5st 2012, 14st 2011 och 8st 2010

grandma
0

Men det är alltså nyregistreringar vi pratar om eller hur?

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

#32 Ja antalet inregistrerade kattungar och transfers

burmamys
0

Är burman mer populär i Finland eller är det bara fler burmor på utställningarna? Undrar också om ni som är mer insatta har någon uppfattning om det är vanligare att kastrerade sällskapsburmor ställs ut i Finland. Minns att det var väldigt få kastrater när jag ställde ut Simon och Saga förra våren. Tänker att om burman som ras är mer känd och omtyckt/ omtalad så kanske det är en anledning till att fler sällskapsburmor ställs ut, inte bara avelsburmor. Vad tror ni?🤔

grandma
0

Jag tyckte att det var många sällskapsburmor när jag var i Finland. Sen har de några fina kastrathonor men de finns en del mindre fina också.

// Nalle Puh// 

burmamys
3

Okej. Jag hoppas burman ökar i popularitet i Sverige, med tanke på hur härliga dessa katter är tycker jag de borde vara en av de mest populära kattraserna! Sociala och kontaktsökande, nyfikna och aktiva, dessutom jättevackra med personlig look och skötselfri päls, vad mer kan man önska sig?😃

Björksätter
0

Såg på fb att det saknas 20 burmor fortfarande.

burmamys
0

Jaa, tråkigt att inte fler har anmält sig. Jag försöker peppa dem jag pratat med att anmäla sig. Du funderar inte på att komma själv? Är ju ett utmärkt tillfälle att träffa andra burmaägare och se många burmakatter!😃

Saga är inte en superkatt i utställningssammanhang men det gör mig ingenting, bara kul att få en bedömning, träffa folk och deras burmor, och bidra lite till att det förhoppningsvis kan ordnas ett breed BIS!

Dimocarpus
0

Hade jag haft en burma tills dess hade jag ställt upp för att få träffa andra burmaintresserade folk. Jag har inga andra som är intresserade av katter i min krets, mer hundägare än kattägare här. Det vore ju ett ypperligt bra tillfälle att träffa andra som är minst lika galna i dessa aktiva och vackra varelser till burmor.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

Hade varit super att få träffa din burma och thai, men du är självklart välkommen ändå! Kan vara ett roligt tillfälle att träffa burmaägare, och se alla fina katter, eller hur? 😃

Björksätter
0

Tipsade min kompis med två burmor som hon pratat om att ställa ut tidigare. Hon skulle kolla på det och tyckte vi kunde åka bägge två isf. Så jag får väl fundera.

burmamys
0

Jaa! Vilken bra idé!!!😃👍

grandma
0

Låter alldeles strålande , tycker jag. Tänk bara på att ni måste vara med i någon kattklubb. Burmaklubben räknas inte som en. En del brukar välja den som är billigast och då hörde jag att det var Fräset men det är ju marginellt. Att vara med i den klubb som är närmast kan ju vara bra då man kan ta del av subventionerade seminarier bl.a.

// Nalle Puh// 

Sealle
1

Vad kul med utställning! Någon gång skulle man kanske vilja plocka med sig Dexter mest för att höra vad domaren säger … men tror inte det skulle var så populärt här hemma 😇

EDIT: Såg nu att utställningen var den 4 juni, på min födelsedag 🥳 Får hålla tummarna för Saga och Sindra istället!

Dimocarpus
1

Gärna nästa gång när jag har lärt känna mina kattungar bättre. Min Thai heter Linou och är snart fyra veckor gammal. Jag längtar efter henne, när hon kommer till mig är hon kastrerad och är ca. 5 mån å har pass. Inte ens min morfar hade ett pass när han levde men det gör min katt =D

I helgen ska jag hälsa på två burmauppfödare och välja ut min burma. Jag är mer för utseende och personlighet än kön. Det känns viktigt att få träffa uppfödaren innan jag tingar, vi ska ju hålla kontakten i resten av kattens liv å då känns det viktigt att uppfödaren är trevlig, hjälpsam och förstående.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
3

#44 och #45 Hade varit jättekul att få träffa er i Örebro, men hoppas det kommer nya tillfällen. 

För den som är intresserad av att ställa ut men inte har gjort det förut är det detta ni behöver kolla/göra:

Saga hälsar och hoppas vi lyckas få ihop minst 50 härliga burmakatter!🙂

grandma
0

Och burskynke kan man få hyra/låna av arrangören eller av någon utställare om man frågar i tid innan. 😉

// Nalle Puh// 

Björksätter
1

Ja, vad ger jag mig nu in på.  Bestämt mig för att anmäla Nell så det kanske blir en special i alla fall. Försökte anmäla mig till utställningen men kommer inte längre än att jag betalt anmälan till Östkatten så jag blir klubbmedlem. Endast onlineanmälan verkar fungera och för det krävs medlemsnummer vilket jag inte har än. Så nu har jag mailat kassör och utställningssekreterare i klubben med förhoppning att de ser det fort nog. Så vi får väl se om jag lyckas anmäla Nell :).

Lyckas jag så får jag väl försöka få tag i ett burskynke att låna.

Sarah-S
0

#48 Kanon, jag har petat på utställningssekreteraren så jag hoppas du får svar snabbt 😎

Björksätter
0

Tack Sara då håller jag tummarna då :). Du har möjligtvis inte ett burskynke att låna ut om det nu blir av? Vi bor ju nära varandra.

Sarah-S
0

#50 Det har jag. Kom gärna upp till Gumshallen i helgen, då har Östkatten utställning.
grandma är på plats med CC och jag står i prisrummet lör+sön, så får du en glimt av hur det går till

Björksätter
1

#51 Hade varit trevligt och lärorikt men det är islandshästhingstfestival i Linköping som jag ska gå på. Huset fullt med vänner från Gotland som oxå ska gå.

grandma
0

Vad kul att du vill ställa ut Nell. Jag har också burskynke att låna ut men du klarar dig nog med ett set.  😃 Vi kan meddela Nerk att du vill ställa ut och väntar på  medlemsnummer. Mycket möjligt att du måste anmäla med blanketten via din klubb. Btw, ska din kompis ställa ut?

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

#52 Sånt är också roligt 😉

Björksätter
0

Snabba ryck av Östkatten som jag blev medlem hos, väldigt bra service måste jag säga! Nu har jag medlemsnummer och anmälan är skickad och betald så jag hoppas jag lyckades genomföra allt rätt.  Så nu får jag börja fundera på vad jag  gett mig in på :).  Det vore jättesnällt om jag kunde låna burskynke av dig Sarah-S.

Min kompis har jag inte fått något klart svar från än, men jag hoppas att hon vill vara med också.  Hon hinner ju än så länge bara hon betalar anmälningsavgiften till utställningen i helgen, eller har jag fel? Om hon ska med kanske hon kan låna burskynke av dig grandma?

grandma
0

Jag tar med burklädsel i så fall. En filt till botten kanske hon har själv? Jag brukar ha en filt i botten och en puff att vila  i. Vilken färg har hennes burma?

// Nalle Puh// 

Björksätter
1

#56 jättesnällt! hoppas nu hon anmäler sig också. Hon har två lila (eller är honan blå? hm) burmor, vet inte vilken hon tänkte ställa ut. Filt har hon säkert.

Som tur är så har jag en iglo redan så den tänkte jag ta med till Nell så kan hon gömma sig om hon vill.  Hoppas Nell tycker det här är en bra ide också ;)

grandma
0

Ja det är skönt för dem att ha ett litet krypin. Ibland är CC så uppspelt av alla besökare och allt runtomkring så hon har svårt att komma till ro, då tar jag och lägger in henne i puffen och drar den över huvudet på henne så hon får sova en stund.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
1

#55 Vad roligt. Du får gärna låna av mig

burmamys
0

Åh vad roligt att du kommer Björksätter!😃 Ska bli spännande att få träffa söta lilla Nell!😍 Hoppas din kompis kommer också!

Björksätter
0

Nu är min kompis anmäld med sin blåa hona. Det blir roligt att åka bägge två. Hon lånar gärna burskynke om det går bra grandma. Vad är det för färg undrade hon?

Björksätter
0

En fråga till er erfarna. Går det att få burar bredvid varandra? Säger man till om sånt innan eller görs det på plats?

Sarah-S
0

#62 Man kan önska det, men det är inte säkert att det går att ordna alltid
Burplaceringen måste ta hänsyn till att inte fertila hanar hamnar bredvid varandra, mittemot eller bakom, ägare med flera katter ska ha burar sammanhängande etc etc
Det enda sättet man kan kringgå detta är att ange att två katter delar bur på anmälan, och då får man en dubbelbur som man kan dela av själv med den mellanvägg som finns

grandma
1

Mina burklädslar är cremevita eller champagne. Passar utmärkt till blått båda två. Jag tar med det till din vännina.

Färgen på min filt är orange för att förstärka ögonfärgen 😃 fast vete katten om det gör det. Ibland har jag en beige. Så filt får hon ta det hon tycker matchar katten.  En vattenskål som man hänger på burgallret är bra att ha. En del har en matskål som också hänger på gallret  men eftersom jag barfar så har jag en vanlig i porslin som inte är så lätt att välta. En puff hemifrån att gömma sig i när man blir trött är också bra att ha.  Vi får inte glömma en liten toalåda heller. Det finns att beställa på animail men jag tror inte de är så mycket dyrare i djuraffären. Jag har en som har 10 cm hög kant.  Finns på 6.5 cm också. Har sett att många har köpt en mindre förvaringslåda på ÖB eller Clas Olsson med en väldigt hög kant. Bra för sprättare. 😃

Microfibertrasa rengör jag min katt med. Skulle aldrig klara av att bada henne helt själv och dessutom så vet jag inte hur hennes päls skulle bli efteråt. Om man ska göra det bör man göra det några veckor innan utställningen.  På utställningen har jag ibland ett glansspray vilket ni kan få låna eller så fuktar jag ena sidan av ett sämskskinn (köpt på Clas Olsson) och putsar pälsen så.

Jag klipper klorna på torsdagen innan utställningen för då hinner den skarpa kanten som blir slipas ner lite. Det är väldigt viktigt att klorna är korta. Nån dag innan så gör jag också en koll och rengöring av öronen och ögonen. Det sista kolla man ju även på utställningen. Kolla att rumpan är ren men lite brunt kan man se ibland ändå. Inget de bryr sig om.

Angående att ni är nya så tycker jag att ni skriver till lena.boors@nerk.se och säger att ni är helt nya utställare, att ni två vill dela bur och då skriver ni katternas hela namn och LO nr  samt att ni vill vara i närheten av Mad About Amazing Creamy Cupcake för att jag ska hjälpa er. Det vore ju himla kul om de placerade alla burmor tillsammans men det får man inte räkna med. Har jag glömt något Sarah?

// Nalle Puh// 

Björksätter
1

Tack så jättemycket för all info! Då ska jag skriva till henne och be om att få dela bur. Mitt största problem kommer att bli att hålla lortgrisen Nell ljus på mage och ben. Hon har en förkärlek för att gno runt på vedspisen och där blir hon svart. Den ska jag försöka täcka över på nått bra sätt veckorna innan. Sen gräver och rullar hon med glädje i sanden/gruset/jorden i kattgården. Ofta kommer hon in med bruna ben och mage och svart nos. Så det blir en stor utmaning :). Och stänga ut kan jag nog göra nån dag innan bara. Bägge katterna bor mer eller mindre där ute så de kommer tjata hål i huvudet på oss och typ bryta sig ut genom luckan.

grandma
0

Att ha burma är lite som att ha en halv hund. 🙂 Om du kan tvätta magen och benen med shampoo gör inget. Det fick jag göra på CC när hon var ungkatt. Hon trampade alltid omkring i sin egen skit. Du förstod att de grejerna som jag skrev med fetstil får ni skaffa själva?

// Nalle Puh// 

Björksätter
0

Ja, absolut, det förstod jag :).

grandma
0

Är Nell kastrerad?

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Vad roligt att din kompis också kommer med sin blåa flicka!🙂

Min packningslista till utställningen:

• Saga i sin transportbur 

• Stamtavla med intyg på vaccinering och kastrering

• Bekräftelse på inbjudan

• Burskynke och fjäderlina att hänga upp det med

• Låda med kattströ och spade och påsar till lådrens (kiss o bajs)

• Igloo, matskål och vattenskål

• Filt och under den en handduk att ha på burgolvet 

• Handduk att ha på burtaket under takskynket

• Mikrofiberduk, sämskskinn, glansspray och bomullsrondeller och koksalt

• Kylväska med mat till Saga och till mig

• Kaffetermos och extra kåsa/kopp, vatten i halvlitersflaska

• En fällstol för att kunna sitta vid buren så Saga får sällskap.

Jag tycker utställningslådorna är för låga och den trekantiga formen gör dem lite trånga, så jag har en smartstore plastback med lock från Claes Ohlsson, locket går att ta av helt så det är väldigt praktiskt för då kan jag packa ner andra saker i en påse i lådan med kattströ och bara sätta på locket när vi ska därifrån. Min låda är 40 x 30 med ungefär 20 cm hög kant och då slipper man kattströ på filten.

Förra året hade katterna varsin Minou från Trixie som igloo, och det var perfekt för dem att kunna krypa in och vila från alla intryck när de ville det. Efter utställningen tuggade Simon på den stora igloon tills den var förstörd, och den lilla glömde vi i stugan vi semestrade i, så jag ska köpa en ny.

Förra året köpte jag mikrofiberduk, sämskskinn, glansspray och ett milt schampo, eftersom jag ville förbereda så bra som möjligt.  Nu vet jag att det inte behövs egentligen men jag tar med dem (utom schampot) eftersom jag redan har dem, och lånar gärna ut om någon vill ha lite! För att få bra effekt av sämskskinnet är det bäst att fukta det en aning så det är riktigt mjukt, då drar det mer i pälsen när man stryker det längs kattens sidor.

En kylväska med kylklampar behövs när man barfar, men Nell kanske äter blötmat fortfarande? Jag kommer att ta med mig lunch och middag till Saga (kött, hjärtan, lever) och lunch och middag till mig (typ kycklingsallad och smörgås, något som inte behöver värmas men som mättar bra!).

Björksätter
0

#68 Nell är inte kastrerad än. Det var tänkt att vi skulle göra det i maj-juni men nu får det vänta till efter utställningen. Förhoppningsvis börjar hon inte löpa innan dess. Vad bra med checklistor så vi får med allt :). Ska bli spännande!

burmamys
3

Måste bara poängtera att det verkligen är viktigt att så många som möjligt anmäler sig till Nerks utställning i Örebro 4:e juni!

Jag har förstått att Burmaklubben har försökt ordna Breed BIS i flera år utan att lyckas, och det känns både tråkigt och märkligt. Jag tänker mig att de som föder upp dessa underbara katter värnar om rasens utveckling och då är den här typen av arrangemang viktiga. Det bidrar till att visa upp burman som ras eftersom vinnare i de olika kategorierna utses inom burma. Burma får alltså en egen panel!😃Dessutom arrangeras sidoklasser med bedömning av bästa päls, ögon, kropp, m.m. Burmaklubben firar samtidigt 40 år och bjuder på fika och överraskningar, samt ordnar jubileumsmiddag på Best Western för dem som anmäler sig:

http://www.burmaklubben.com/index.php/anmalan-entry-form

På Nerks hemsida finns information om vilka domare som är inbjudna (ej fördelning), priser, anmälan, kontaktpersoner, m.m.

http://www.nerk.se/nerks-internationella-utstaellningar/kommande-utstaellning

När jag kollar listan över uppfödare på Burmaklubbens hemsida så räknade jag till 52 st uppfödare. Det räcker alltså att varje uppfödare tar med sig en enda katt för att det ska gå att anordna ett breed bis!🤐 Borde alltså vara väldigt lätt att ordna!

Än så länge har endast 30 burmakatter blivit anmälda, och då har en del tagit med sig flera katter. En del av de som anmält sina katter är inte uppfödare utan kommer med sin sällskapskatt, som några av oss som skrivit i den här tråden.

Varför är det så få uppfödare som anmäler sig till ett breed bis? 🤔

Jag kan förstå om det är andra saker som är bokade sedan innan, eller om man har svårt att resa, eller har en kull kattungar hemma och inte vill vara borta så länge. Men annars tycker jag faktiskt att de uppfödare som är måna om burmakattens utveckling bör göra sitt bästa för att delta. Om inte annat kan man väl uppmuntra någon av sina kattungeköpare att delta?

Igår var sista anmälningsdatum men det går att maila in en sen anmälan, och jag hoppas verkligen att många gör det nu!😎

Hoppas på att träffa minst 50 burmor, och deras människor, den 4:e juni!😃

grandma
1

Det var faktiskt mer än 30 anmälda, 34 tror jag men en har dragit tillbaka 3 av sina  katter då hon skulle vara tvungen att ha 2 hotellrum, så det låga antalet anmälda gör att hon bara tar med 3 av sina nu. Jag finner det märkligt att intresset är så litet bland uppfödare.  Detta är vår chans att visa fram vår underbara ras som alltför få känner till. Så kom igen nu, anmäl er. 🙂

// Nalle Puh// 

grandma
0

Angående listan som Burmamys har så ta för guds skull inte med allt det. Ni får låna av oss för ni kanske aldrig mer vill ställa ut. Blir det fler gånger så kan ni handla. Jag har ingen trekantig låda utan en rektangulär . Cupcake ryms alldeles utmärkt i den. 

Jag använder Drop It små engångsplastflaskor som jag rengör ögonen med. Tar på en liten pad som inte luddar och tvättar försiktigt i ögonvrån. Vi finns där och visar hur allt går till.

// Nalle Puh// 

burmamys
1

#73 vilket av det jag skrev i listan menar du att de inte ska ta med, mer än det utlovade burskynket? Självklart hjälps vi åt och lånar ut till varandra! 😊 Visste inte att det fanns rektangulära utställningslådor! 😃 Vad bra, för dem jag sett som har sålts med den rubriken var trekantiga och pyttesmå. Men det är ju ett år sedan jag kollade.

grandma
0

Jag har markerat med fetstil det de ska ta med.  Resten , dvs det som finns i "sminkväskan" får de låna. 

Har också fått veta att burmorna  kommer att placeras tillsammans och det är ju kanon.

// Nalle Puh// 

burmamys
0

"Sminkväskan" är endast en punkt! 😉 Jättebra att de får delad dubbelbur! 😃

grandma
0

# Alla burmor kommer att vara tillsammans. Om Björksätter och väninna fått delad dubbelbur har jag ingen aning om.  Ofta blir vi burmor utspridda över hela utställningshallen och så kanske vi bara är 6 st. Det är trist.  

Lätt för missförstånd nu  😃

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Haha ja det missförstod jag helt! 😊

Dimocarpus
0

Ni får gärna ta lite bilder å dela med er så vi andra som inte kan komma får ta del av det. Särskilt jag, mina katter är fortfarande hos sin mamma å ska växa till sig. ÄNTLIGEN är de födda (en 2.5 veckor och en exakt en månad gamla), har ju letat efter "drömkatter" sedan december. Ha så kul, burmaälskare! Jag hejar på er!

Björksätter
0

Vi tar med det viktigaste och lånar gärna det som behövs utöver :). Har skrivit och önskat dubbelbur och närhet till grandma så får vi se om det blir så. Kul att alla burmor bli på samma ställe, då blir det ju inte långt emellan iaf :). #69 vi barfar nästan Nell nu. Hon äter upp den blötmat vi köpt på oss och när den är slut så kommer hon helbarfas. Nu äter hon barf först och blötmat om hon är mer hungrig. Hoppas nu det blir tillräckligt många burmor som kommer!

Sarah-S
0

Anmälningstiden har gått ut och NERK skriver att det är 32 anmälda burmor så tyvärr ingen Breed BIS men vi firar ju trots allt jubileum iaf och specialklasser 👍

grandma
0

Det kan finnas utrymme för att efteranmäla burmor. Det kan man kolla med Nerk. Detta står på deras sida: 

" Igår gick ordinarie anmälningstid ut. Om du ändå vill försöka få med någon/några av dina katter till utställningen, vill vi att du mailar direkt till lena.boors@nerk.se"

// Nalle Puh// 

Björksätter
1

Då var det bara jag och min kompis som tillkom efter uppropet om fler anmälningar. Tråkigt att det inte blev fler men ska bli kul och spännande iaf.

burmamys
1

#79 ja jag kommer iallafall att ta en del bilder! Tycker det är roligt att dokumentera så även den som inte haft möjlighet att delta åtminstone får se några bilder i efterhand. Hoppas att det är flera som tar bilder! Och om du skulle få möjlighet att komma dit ändå (utan katter) så vore det ju roligt att ses!😃

#80 okej, vad roligt att det går bra! Jag tänkte mest utifrån om ni behöver tänka på kylväska för det råa köttet.😉

Ja det verkar inte rimligt att det kommer in så många efteranmälningar att det blir en breed bis.😕 Tråkigt, kanske behövs mer kommunikation med uppfödare lång tid innan för att motivera fler att anmäla?

Tror det blir roligt ändå i Örebro, med jubileum och burmaspecial!🙂

Dimocarpus
0

Tack #84, 4/6 är jag upptagen. För mycket att fixa i mitt nya hem. Hur funkar det om man vill gå på kattutställning utan katt? Är det bara att anmäla fast man inte är medlem i någon klubb än? 

Jag vill gärna gå nästa gång, särskilt om det sker nära Stockholm.

burmamys
0

#85 I see. Om du vill gå utan katt så behövs ingen anmälan, bara gå dit när du har tid och lust! Besökare brukar få betala en liten avgift på typ 50 kr. 😊

Dimocarpus
0

Är det så enkelt? Trodde man måste bli medlem i nån kattklubb först. Är det nära Stockholm  så kan jag tänka mig att gå med eller utan katter. Tack för bra info #86.

grandma
0

#87 Järva Kattklubb har utställning på Solvalla 13-14 augusti. Den är i samband med Djurens Helg så inträdet blir 100 :-  men då får man se alla djur på området. Normalt brukar utställningarna ha öppet för besökare från kl.10.00 och kosta mellan 30-50 kr.

// Nalle Puh// 

Dimocarpus
0

#87, Hur får ni all information ifrån? Finns det någon hemsida man kan kolla upp? Jag har bara varit aktiv när det gäller akvariedjur, räkor och kampfiskar.  Vet du om någon burmaägare kommer att vara där? 

Från 12/8 borde Linou vara leveransklar, om allt går som det ska med henne efter kastreringen och rabies vaccinerad plus karantän minst 21 dagar (vilket är 99% säkert på att det kommer gå bra, utfört av en erfaren veterinär till uppfödare). Om jag får hämta henne 12/8, då kan jag åka hem på samma dag eller senast 13/8. Kan komma 14/8. Får man se andra djur på köpet är väl roligt det med. Blir bara glad om jag får träffa lite burmor och andra korthåriga katter.

grandma
0

#89 Jag har ingen aning om vilka som kommer att anmäla sina burmor dit men alltid brukar det vara några. Jag kommer inte att göra det då jag måste hålla igen på mina certifikat. Planerar Supreme antingen på min egen klubb, ( Birka)  i november eller Nerk i Örebro i januari. Innan dess måste jag ta ett cert utomlands.  De flesta klubbar har ju hemsidor och kör också sina evenemang på FB. På SVERAKS hemsida hittar du också alla klubbar eller googla alla kattklubbar i Stockholm så får du fram vilka som finns. Tror att det bara är Järva och Birka som har i Stockholm nu i höst.

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Idag har jag bokat hotellrum på Best Western, och det fanns bara 2 enkelrum kvar (ja, nu är det ju bara ett rum kvar då) och inga dubbelrum 3-5 juni. 

Om du vill boka hotell, kom ihåg att ringa när du bokar, och uppge koden "kattutställning"för rum på Best Western, och "kattmässa juni" på Scandic för att få de priser som anges i inbjudan. Annars blir det betydligt dyrare…. 😉

Någon mer här som ska bo på Best Western?🙂

grandma
0

Jag och min kompis Cathrine ska bo där. Hon har Devon. Kul att du också ska bo där.

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Toppen, vad roligt! 😃👍

thowal
1

Har ingen burma än, men funderare på att gå och titta så vi kanske ses där :).

grandma
0

# 94 Burmorna kommer att vara tillsammans på anvisad plats för en gångs skull så då får man en se mer än 30 st på en gång. Kul om du kommer och tittar och det är lördagen som gäller då. Tror inte alla ställer ut även på söndagen.

// Nalle Puh// 

thowal
0

Ok tack för info, då är det lördagen som gäller :)

burmamys
0

Ja kom på lördagen, det blir jättetrevligt! 😊

Sarah-S
1

Jag har anmält till båda dagarna men tar katten sitt cert på lördagen får vi avstå söndagens utställning

Sarah-S
0

Jag har anmält till båda dagarna men tar katten sitt cert på lördagen får vi avstå söndagens utställning

burmamys
3

Liten uppdatering för alla oss som längtar till utställningen:

Det kommer att bli specialklasser för burma på utställningen, och troligen kommer det även att utses en inofficiell Breed BIS för Burma!👍🏆

Domaren som bedömer din katt är den som utser vilken eller vilka specialklasser katten ska tävla i, och det blir max två specialklasser per katt. 

Burmaklubben bjuder på fika och roliga överraskningar, och jag tror även det blir en workshop om en sjukdom som förekommer hos flera raser men även hos burma, så uppfödare och ägare kan lära sig känna igen tecknen och förebygga så att katter som bär på anlaget inte används i avel.

Det anordnas även en jubileumsmiddag på lördagskvällen, med presentation av årets burma och annat skoj! Anmäl dig om du vill fira lite extra!😉

grandma
1

Idag har domarfördelningen till Nerk kommit och även antalet katter som är med. Det är  39 anmälda burmor och det tycker jag känns  jä… surt.  Endast 11 som saknas för en Breed BIS!😕

// Nalle Puh// 

grandma
0

Det är självklart kul att så många som 39 är anmälda men synd att det är så få som saknas. Vi var så nära målet för en Breed BIS. 😉  Angående mitt negativa inlägg ovan.

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Jaa väldigt retsamt men vi får hoppas det går ännu bättre nästa år och njuta av tillfället som ges! 😉

burmamys
0

Jag har tyvärr avanmält Saga från utställningen. Jag har fått komplikationer efter operationen i höstas, som ska korrigeras med en ny operation på onsdag, men hoppades på att vara tillräckligt smärtfri för att kunna delta ändå. Men icke. Nu vet jag inte ens om jag kan ta mig dit som besökare imorgon. Trist…😕

Hoppas att ni andra får en härlig dag och att ni tar massor med bilder!❤️😃🏆

Björksätter
0

Vad trist :(. Hade varit trevligt att träffas. Du får krya på dig!

burmamys
0

Tack snälla ❤

Björstorp
0

#104    Stark sympati från mig (som också vet hur det känns att inte vara smärtfri)
🌺

burmamys
0

#107 Tack så mycket för omtanken! ❤ Smärtan är riktigt brutal trots morfin, men så snart jag återhämtat mig från operationen hoppas jag på att vara helt smärtfri.

burmamys
0

Jag och katterna håller alla tummar, tassar och tår för att det blir en fantastisk dag för alla härliga burmor och deras tvåbenta betjänter! 😃😘

Dimocarpus
0

Ha så roligt! Nästa gång är jag, Nani och kanske Linou där med er! Vi måste ju stötta och visa upp våra burmor =)

Take some kodak moments!

Alchymist
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

S*Alchymist's Viticella Little Nell BURd

burmamys
1

Söta, fina lilla Nell! ❤ Väntar förväntansfullt på att höra hur dagen varit! Och kanske få se fler bilder?😃

Alchymist
1

Vill passa på att tacka Burmaklubben för en bra och kul tillställning men många fina burmor! Personligen tyckte jag halsbanden till de vinnande katterna var en rolig och kul idé. Min favoritburma för dagen förutom de som jag inte fött upp eller är släkt med mina vara en snygg blåpadda i klass 12.

Björksätter
1

#111 Vilken fin bild på Nell! Jag vill tacka för all hjälp jag fick av er som var på plats. Alla var så vänliga och hjälpsamma, både de från burmaklubben och ni här från forumet. Mycket värdefullt för en nybörjare.

burmamys
1

Åh vad roligt att ni är nöjda med dagen! 😃👍 Jag fick inblick i förberedelserna när jag deltog per telefon i Burmaklubbens senaste möte, och det verkade som att det finns en hel del engagemang i arrangemanget! Jättekul! Längtar redan efter nästa års burmaspecial…..!😊

Dimocarpus
0

Gud, nu läste jag. Är du ok, burmamys? Tråkigt att du haft så ont. Nästa gång får vi gå tillsammans med  våra burmor. Då har mina blivit ungkatter nästa år. =)

burmamys
0

#116 just nu är väl inget vidare men hoppas på att operationen på onsdag löser problemet och gör mig smärtfri. Tack för omtanken ❤ Ja vore roligt att gå tillsammans nästa år!😃

Björstorp
0

#117      Styrkekram inför morgondagen 🌺

Dimocarpus
0

❤️ Jag sänder positiva tankar till dig, Burmamys🌺

burmamys
0

Tack så jättemycket! ❤ ❤❤ Nu ska jag snart sova så jag är utsövd tidigt imorgon när det är dags.

Dimocarpus
0

Är du ok, Burmamys? 🌺

ilga
0

Hoppas allt gått bra med operationen och att du mår bra Bur❤️mamys

burmamys
0

Tack för omtanken, Dimocarpus och Ilga! ❤️

Igår fick jag äntligen komma hem, men det är lite ansträngande nu i början. Liksom lätt att vara kaxig när man ligger i sjukhussängen men en helt annan sak att vara hemma och klara av allt med nyopererad mage!😉

Men det blir bättre varje dag!👍

Dimocarpus
0

Vad härligt att se dig tillbaka, på fötterna igen. Det går säkert bra ser du med dina tre busungar som håller dig uppe på bra humör =)

burmamys
0

Tack så mycket, du har säkert rätt!😉

Björksätter
0

Välkommen tillbaka! Skönt att du är någorlunda på fötter iaf. Blev nästan lite orolig när det dröjde så länge innan vi hörde nått.

burmamys
1

Tack så mycket! ❤💕 Ja det blev lite större operation än väntat, men nu är det bara skönt att vara hemma igen!

ilga
0

Borta bra men hemma är bäst heter det. Så skönt för dig att vara hemma igen ❤️

burmamys
0

Ja verkligen jätteskönt! 😃👍

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.